SP doet niet mee met anti-democratische besluitvorming ALU

3 december 2009

SP doet niet mee met anti-democratische besluitvorming ALU

Vandaag was er een gemeenteraadsvergadering over het verzoek van Utrechtse bewonersgroepen om een referendum te houden over het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht (ALU). De collegepartijen, PvdA, CDA, CU en VVD stemden tegen het referendum en laten daarmee duizenden bewoners van Utrecht in de kou staan. Argument: het plan is veel te complex om aan het oordeel van de bewoners over te laten.

De SP fractie vindt dit ondemocratisch en een grove minachting van die bewoners. Omdat de fractie zichzelf niet beter in staat acht om over het ALU te oordelen dan de Utrechtse burger, zag de SP er van af om mee te stemmen en verliet uit solidariteit de vergadering.

vlag-utrecht

SP raadslid Michel Eggermont :"Er is een fundamenteel recht van de inwoners van Utrecht ontnomen. Wij gaan daarom niet over tot de orde van de dag. Als de coalitiepartijen een referendum om politieke redenen kunnen stoppen, is de referendumverordening een papieren tijger, en staan de bewoners van Utrecht in hun hemd. Als die niet mogen stemmen over zo?n ingrijpend plan als het ALU, dan wij ook niet."

Al weken zijn Utrechtse bewoners bezig voldoende handtekeningen op te halen om dit referendum mogelijk te maken. In eerste instantie hadden ze 300 handtekeningen nodig. Ze overhandigden echte meer dan 1600 handtekeningen. Voor de SP een teken dat dit leeft onder de bewoners van Utrecht en des te meer reden om dit referendum mogelijk te maken.

Michel Eggermont: "Het ALU is gebaseerd op schoonrekenen en kan daarom geen goed plan zijn. Het is namelijk niet gebaseerd op de realiteit."

Meer informatie:
Michel Eggermont: 06 - 81082068

Reacties

Het is een schande dat de volksvertegenwoordigers in de coalitiepartijen de burgers als "te dom" classificeren om mee te mogen praten.

In welke bananenrepubliek zijn we beland?

"ja" of "nee" zeggen tegen het ALU is inderdaad veel te complex voor de inwoners van Utrecht. Het is veel ingewikkelder dan het kiezen tussen een "plan 1" of "plan A". Laat de keuze maar over aan de verlichtte geesten in de raad. Enige kennis van zaken zou toch alleen maar hinderen.

De kiezer heeft uiteindelijk gesproken op 3 maart...