Oplichters studenten genomineerd voor huisjesmelker van het jaar

13 januari 2010

Oplichters studenten genomineerd voor huisjesmelker van het jaar

De jongerenafdeling van de SP, ROOD heeft samen met de Utrechtse Studenten Federatie (USF) de oplichters van studenten genomineerd voor huisjesmelker van het jaar. Het bedrijf @Home Housing bood studenten een kamer aan via internet die niet van hun was maar van woningcorporatie Mitros. Studenten moesten een maand huur en een borgsom van 2 maanden betalen om de kamer te krijgen, ongeveer 1000 euro per student. Er zijn al tientallen aangiftes binnen, maar er worden nog vele verwacht. Op een forum op internet wordt al gesproken over honderden studenten die opgelicht zijn. De oplichtingzaak kwam vorige week aan het rollen nadat meerdere studenten aangifte deden bij de politie.

hmv

ROOD roept studenten die een kamer zoeken op om extra voorzichtig te zijn bij het tekenen van een huurcontract. Lees het contract goed door en maak nooit geld over voordat de huisbaas zijn eigen handtekening onder het contract heeft gezet. Als je via een bemiddelaar een kamer toegewezen krijgt, controleer dan de inschrijving bij de Kamer van Koophandel en zoek op het internet naar aanvullende informatie over het bedrijf zodat je weet met welke organisatie je te maken hebt. En vooral, vertrouw op je gevoel. Ga geen overeenkomst aan als je de boel niet vertrouwt. Grote kans dat je dan te maken hebt met een huisjesmelker.

Melkpunt

Momenteel zijn er al ruim 30 verschillende huisbazen in Utrecht, die allemaal meerdere panden hebben, genomineerd voor huisjesmelker van het jaar. De uitslag van de verkiezing wordt in februari bekend gemaakt. Tot die tijd kunnen nog steeds huisbazen genomineerd worden. ROOD heeft een eigen website, www.melkpunt.nl, waar huisjesmelkers genomineerd kunnen worden. Tevens is daar informatie te vinden wat je kan doen tegen slechte verhuurders en is er een lijst van panden waarvan bekend is dat het van een huisjesmelker is.

ROOD organiseert al jaren de verkiezing van huisjesmelker van het jaar. Vanwege een gebrek aan goede studentenkamers hebben oplichters en slechte huisbazen vrijspel. Volgens Cindy van Rooyen, voorzitter van ROOD, zijn er nog meer huisjesmelkers actief in Utrecht, "Studententen zijn allang blij dat ze een kamer hebben en gaan niet dan niet zo snel klagen. Daardoor is er geen goed beeld hoe erg het probleem is."

Slecht onderhoud, hoge huurprijzen en brandgevaarlijke situaties zijn veel genoemde klachten. Verontrustend is dat dit jaar veel klachten van intimidatie zijn binnengekomen. "De zogenaamd stoere verhalen als -ik stuur wat mannetjes op je af als je niet instemt met de huurverhoging- blijken voor een groot aantal studenten realiteit te zijn. Studenten voelen zich niet meer veilig in hun eigen huis. En het ergste is nog, ze worden vaak niet serieus genomen en kunnen nergens terecht met hun problemen." Vertelt van Rooyen.

Voor meer informatie over de verkiezing huisjesmelker van het jaar kijk op www.rood.utrecht.sp.nl