OV-chipkaart duurder dan strippenkaart

17 januari 2010

OV-chipkaart duurder dan strippenkaart

Nadat de SP Utrecht met eigen onderzoek had aangetoond dat reizen met de OV-chipkaart duurder is dan met een strippenkaart, blijkt dit in meerdere steden ook het geval te zijn. Emilie Roemer, Tweede Kamerlid van de SP, kwam afgelopen vrijdag met het rapport "De OV-chipkaart, een kostbare onvoldoende".

In dit rapport zijn de onderzoeken van 6 verschillende steden opgenomen. Vijf van de zes steden bleek dat de gemiddelde prijs steeg tussen de 5% in Amsterdam en 22% in Arnhem. In Utrecht bleek er een gemiddelde prijsstijging te zijn van 19%.

ov-chipkaart

Roemer hekelt het feit dat er geen landelijke tarieven zijn, en de verschillende vervoersbedrijven allemaal verschillende systemen gebruiken. Roemer: "De kaart brengt de reiziger op dit moment geen enkel gemak, maar is hem vooral tot last. We hebben in ons onderzoek de elf eisen voor een goede OV-chipkaart langs de meetlat gelegd. Niet één eis is gehaald, terwijl de OV-chipkaart de reiziger inmiddels wel wordt opgedrongen. Als we zo doorgaan jagen we iedereen het OV uit, terwijl de kaart juist bedoeld was om het OV aantrekkelijker te maken."

Roemer doet in het rapport elf aanbevelingen om de OV-chipkaart uit het slop te trekken en de reiziger centraal te stellen. De vier belangrijkste:

1. Breng alle tarieven van de OV-Chipkaart volledig in kaart en vergelijk deze met de kosten van de strippenkaart. Indien blijkt datde OV-Chipkaart het reizen duurder maakt dan moeten de tarieven worden verlaagd totdat onomstotelijk is aangetoond dat de reiziger er gemiddeld gezien niet op achteruit gaat.
  2. Zorg voor één landelijk tarief voor de OV-Chipkaart net zoals nu bij de strippenkaart het geval is. Dit vergroot de duidelijkheid voor de reizigers.
  3. Zolang er geen sprake is van een veilige chip en van aantoonbaar bewijs dat de OV-Chipkaart het reizen niet duurder maakt, wordt de OV-Chipkaart niet verplicht gesteld aan de reiziger.
  4. De reiziger moet weer centraal staan. Daarom moeten de 11 eisen van de consumentenorganisaties formeel als einddoelen worden gesteld.

Meer info, klik hier.