Zorgmedewerkers hebben genoeg van marktwerking

30 mei 2010

Zorgmedewerkers hebben genoeg van marktwerking

kiezen-voor-zorg

Dat de marktwerking weinig steun geniet onder medewerkers in de zorg bleek tijdens het debat 'Kiezen Voor Zorg' vrijdagavond 29 mei in Driebergen. CDA en D66 verdedigden de marktwerking, terwijl er uit de zaal, gevuld met zorgverleners en patientenverenigingen geen positief woord over de marktwerking te horen was. Hoongelach viel D66'er Michiel Verkoulen ten deel.

Verkoulen verklaarde dat hij graag bij de bakker komt of bij de garage, waar de vrije markt toch goed werkt. Eelke van der Veen (PvdA) verklaarde herhaaldelijk dat we met de marktwerking nu pas op de plaats moeten maken. Hij kreeg wel voor de voeten geworpen dat de PvdA de afgelopen jaren van harte heeft meegewerkt aan de invoering ervan. Problemen zoals die zich voordoen bij TSN in Amersfoort en elders in het land hebben volgens Van der Veen niks met de marktwerking te maken. De medewerkers uit de zorg die in de zaal zaten, dachten daar volkomen anders over.

De SP, met Renske Leijten en Henk van Gerven vertegenwoordigd, is al jaren het meest uitgesproken tegen de marktwerking. Het debat eindigde met een filmpje waarin Agnes Kant haar initiatiefwetten voor een menselijke thuiszorg door de Tweede Kamer loodst.

kiezen-voor-zorg1

De thema's Solidariteit en tweedeling in de zorg en De gevolgen van de marktwerking op de kwaliteit van de zorg werden ingeleid door Margot Trappenburg en Evelien Tonkens. Onder leiding van Anya Wiersma, voorzitter van FNV Vrouwenbond moesten de politici debatteren over vanuit het publiek opgeworpen vragen.

Het debat was georganiseerd door Zorg Geen Markt, samen met GGZ Laat zich horen, ABVAKABO FNV, FNV Vrouwenbond, PCOB, ANBO, en CSO. Ook Vertegenwoordigers van CG-Raad vereniging van praktijkhoudende huisartsen, Nederlands Instituut voor Psychologen en actiegroepen in de zorg leverden een bijdrage aan het debat.