Onnodige leegstand door verkoop sociale huurwoningen corporaties

17 juni 2010

Onnodige leegstand door verkoop sociale huurwoningen corporaties

Met schriftelijke vragen aan het college van B&W stelt de Utrechtse SP-fractie de grootschalige verkoop van sociale huurwoningen opnieuw ter discussie. Het steekt de SP dat te koop aangeboden huurwoningen vaak zeer lang onverkocht blijven en daarmee onttrokken worden aan de reguliere verhuur. Ook wil de SP weten hoeveel verkochte huizen door particulieren worden gesplitst en doorverhuurd.

En nog lukt het niet

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Allemaal onnodige extra leegstand en dat bij een toenemend aantal starters, structureel oplopende wachttijd, afnemende slaagkans en stilvallende bouwproductie. Andere door het college gehanteerde beleidsmiddelen, zoals het tegengaan van scheefwonen, bieden nauwelijks tot geen soelaas en zullen dat zeker niet gaan doen in de 'langdurige en scherpe crisis' in de bouw, zoals de wethouder deze omschreef in de commissie Stad en Ruimte van 15 juni 2010."

De Utrechtse corporaties Mitros, Bo-Ex en Portaal doen flinke aantallen sociale huurwoningen in de verkoop. Het geld dat dit oplevert, zou dan weer aangewend kunnen worden voor hun kerntaken: beheer van de bestaande sociale huurvoorraad en de bouw van nieuwe huizen. Of dit daadwerkelijk gebeurt is zeer de vraag. Steeds vaker treden corporaties 'buiten hun oevers', bijvoorbeeld door zich op te werpen als projectontwikkelaar bij de bouw van scholen en vrije sectorwoningen. De SP wil deze kwesties aan de orde stellen bij de discussie over de uitwerking van het nieuwe collegeprogramma.

Reacties

We moeten ons afvragen of de Mitros nog wel de juiste partij is om ons sociale woningbestand te beheren gezien het gedrag naar de huurders toe.
Ook het advocatenbureau Tomlow is gezien hun optreden voor Mitros sociaal/maatschappelijk niet meer aanvaardbaar.
Ik zou willen dat niet alleen de SP maar alle politieke partijen deze organisatie eens flink onder de loep gaan nemen.