Meldpunt Zorg Utrecht krijgt veel bijval in Kanaleneiland
Meldpunt Zorg Utrecht krijgt veel bijval in Kanaleneiland
Elke laatste zaterdag van de maand staat het mobiele meldpunt Zorg in een andere Utrechtse wijk. Doel is om de mensen hun verhaal te laten doen over hun ervaringen met de zorg. Dit keer was Kanaleneiland aan de beurt en stond het team bij het winkelcentrum.
De wijk liet zich van de meest positieve kant zien. Er scheen een lekker zonnetje, het winkelcentrum vierde feest en het langslopende publiek maakte dan ook menigmaal een praatje met de medewerkers van het team. Sommige mensen zit het na jaren slechte ervaringen erg hoog.
Een vrouw met COPD en reuma vindt de opstapeling van maatregelen belachelijk. De rollator gaat uit het pakket dus vraagt ze zich cynisch af of ze dan nog maar snel een scootmobiel zal aanvragen. Ze verzucht: "Het wordt je moeilijk gemaakt om door te leven als mens. Je wordt als mens in een hoek gedrukt."
Een andere vrouw uit haar verontwaardiging over de manier waarop haar oma en opa van elkaar gescheiden worden in het bejaardenhuis in Nieuwegein. Opa is dement en heeft verzorging nodig, oma nog niet. Na 65 jaar samen moet hij nu naar de verpleegafdeling en blijft zij alleen achter op haar kamer
Een ander schrijnend voorbeeld van gebrek aan menselijke maat in de gezondheidszorg komt van een vrouw die vertelt dat ze de kamer van haar vader in een verzorgingshuis aan de Kanaalstraat de dag na zijn overlijden moest ontruimen.
Een jongeman vertelt dat zijn vriendin is gestopt met haar werk als activiteitenbegeleidster vanwege alle wantoestanden en bureaucratie. Hijzelf had juist een heel inspirerend verhaal over zijn werk bij de politie in Amsterdam. Daar wordt steeds kleinschaliger en wijkgerichter gewerkt en dat heeft duidelijk succes. Ook door de samenwerking tussen politiediensten en zorgdiensten kunnen problemen veel beter worden aangepakt, zo vertelt hij.
Het Meldpunt Zorg Utrecht hoort graag de mening van Utrechters over onder andere de verschraling van de verpleegzorg, de achteruitgang van de arbeidsomstandigheden van huishoudelijke hulpen, de aanbestedingen in de thuiszorg, het wegvallen van dagbesteding, de grote druk op mantelzorgers. Volgende maand is het meldpunt op 31 juli aan de Oude Gracht te vinden. U kunt ook telefonisch of per e-mail reageren.
- Zie ook:
- Zorg