SP roept burgemeester op klachten brandweer serieus op te pakken

26 oktober 2010

SP roept burgemeester op klachten brandweer serieus op te pakken

De SP maakt zich grote zorgen over de (toekomstige) brandveiligheid in Utrecht. Gisteren tijdens de commissievergadering over de gemeentebegroting stelde de SP vragen over de bezuinigingen op de brandweer en het invoeren van de viermansbemensing op de tankautospuit (TAS4). De burgemeester beweerde bij hoog en bij laag dat de bezuinigingen niets van doen hebben met het invoeren van TAS4. De burgemeester ging niet in op het negatieve advies van de Ondernemingsraad en de zorgen die leven over de veiligheid, voor brandweerlieden en de stad.

De SP heeft echter grote twijfel bij de motivering van de invoering van TAS4. Hans Blokker, commandant bij de brandweer in Apeldoorn, waar al langer geƫxperimenteerd wordt met TAS4 legt het bij omroep Gelderland als volgt uit: (zie vanaf 1:43)

"EĆ©n functie minder is 4,5 fte, 2,5 ton per jaar, structureel, simpel geld"

Vandaag is gebleken dat het vertrouwen van gewone brandweerlieden tot het dieptepunt gedaald is. Zo blijkt uit een brief aan de verantwoordelijke bestuurders, waaronder burgemeester Wolfsen van de vakorganisaties.

Naar aanleiding van nieuwsberichten over deze brief heeft de SP Schriftelijke vragen gesteld waarin wij de burgemeester oproepen om de zorgen van de brandweerlieden serieus op te pakken, de viermansbemensing uit te stellen en het vertrouwen te herstellen.

zie ook het niet helemaal juiste, maar toch aardig geprobeerde bericht op RTV-Utrecht.