21 januari studentendemonstratie

6 januari 2011

21 januari studentendemonstratie

Op 21 januari zal het Malieveld in Den Haag zich vullen met studenten die het niet eens zijn met de grove bezuinigingen die over de rug van studenten en onderwijsinstellingen wordt uitgevoerd. Ook in Utrecht begint het verzet wakker te worden.

Goed nieuws is dat colleges geen belemmering meer hoeven te zijn: gisteren meldde het Digitale U-blad dat het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht 21 januari collegevrij heeft verklaard. Tentamens gaan vooralsnog nog wel door.

Zijlstra's verjaardag

Het kabinet Rutte heeft besloten om ook van studenten en onderwijsinstellingen geld af te pakken. De eerste trap van dit plan is om de zogenaamde ‘langstudeerders’ aan te pakken. Een langstudeerder ben je wanneer je meer dan één jaar langer studeert dan het aantal jaren dat nominaal voor een studie staat. Rutte, studeerde zelf zeven jaar Geschiedenis zonder boete, vindt het terecht om van deze studenten € 3000,- extra collegegeld te vragen en ze mogen hun OV mogen inleveren. Daarnaast krijgt de universiteit voor iedere langstudeerder een even hoge boete. De diplomafraude bij InHolland bewijst dat er geen slechtere manier is om universiteiten aan te moedigen hun studenten af te laten studeren, ongeacht of zij hier klaar voor zijn of niet.

Ook Utrecht maakt zich op om zich op 21 januari te laten horen op het Malieveld. Inmiddels zijn er vele initiatieven in de Domstad die laten zien dat studenten niet de luie wezens zijn zoals het kabinet ons voorspiegelt. Zo hebben enkele studenten het plan opgevat om door het hele land een studiemarathon te houden welke. Deze begint, zoals het hoort, in Utrecht. Kijk voor meer informatie op http://www.studiemarathon.nl.

Het bestuur van de Universiteit Utrecht heeft ook haar verantwoordelijkheid genomen: zij heeft 21 januari een collegevrije dag afgekondigd. Colleges vormen dus geen belemmering meer om naar de Hofstad af te reizen. Helaas is voor tentamens geen uitzondering gemaakt, maar docenten staan doorgaans positief tegenover de actie. Probeer ze dus te overtuigen om een tentamen te verschuiven. Ondertussen is USF Studentenbelangen bezig om regelingen met de NS te treffen zodat ook het vervoer naar Den Haag soepel zal verlopen.

Mocht je je afvragen hoe je kan helpen om 21 januari tot een groot succes te maken? Mail naar roodutrecht@sp.nl