Provincie: 2,5 ton voor vertrekkende secretaris

11 februari 2011

Provincie: 2,5 ton voor vertrekkende secretaris

De SP in de provincie Utrecht is woedend over de gang van zaken rondom het vertrek van provinciesecretaris Herman Sietsma. De hoogste ambtenaar vertrekt, maar blijft wel op de loonlijst staan. Voor zijn afscheidsreceptie wordt vervolgens €20.000 uitgetrokken. En uit berichten in het AD blijkt tot slot dat zijn interimvervanger voor € 22.000 per maand op de rol komt. De SP eist dat die bedragen tenminste worden gehalveerd.

Zak met geld

Lijsttrekker Anne-Marie Mineur is verbijsterd over de wereldvreemdheid die uit de gang van zaken spreekt. "De provincie draait op belastinggeld, op óns geld. Het is niet uit te leggen dat daar zo kwistig mee gestrooid wordt. De provincie kan zomaar twee-en-een-halve ton kwijt zijn aan een jaarsalaris. Dat zit ruim boven de Balkenendenorm! Dat geld geven wij liever uit aan huisvesting, openbaar vervoer of aan natuur. De provincie kan beter afspreken dat Sietsma nog een jaar langer blijft. Dan kan er ondertussen gezocht worden naar een opvolger, en kan Sietsma tegelijk zijn bedrijfje op poten zetten. De afscheidsreceptie mag er wat ons betreft komen, maar dan in een bescheiden stijl die een overheidsinstantie past. Dat was overigens ook de wens van Herman Sietsma zelf."

Sietsma zal lezingen en adviezen gaan geven, maar als zijn nieuwe bedrijfje niet succesvol is, dan betaalt de provincie zijn salaris gewoon door. Mineur: "Als Sietsma een eigen bedrijf wil starten, laat hij dan net als elke andere ondernemer een lening sluiten bij de bank. Als de provincie hem kwijt wil, laten ze dan de gebruikelijke procedures volgen. Topambtenaren zijn gewone mensen, en ze vallen onder dezelfde wetten als wij allemaal. Anders weet ik nog wel een paar postbodes die ook wel graag zo'n regeling willen."

Meer nieuws van de SP-statenfractie lees je hier.