Online luchtmeetnet is eerste stap richting zuiver debat

31 maart 2011

Online luchtmeetnet is eerste stap richting zuiver debat

Michel EggermontVandaag werd bekend gemaakt dat de gemeente Utrecht zijn meetresultaten van de luchtkwaliteit in Utrecht online publiceert. De SP ziet dit als een belangrijke eerste stap om het debat over luchtkwaliteit zuiver te krijgen. Maar het college zal meer stappen moeten zetten om volledige openheid te geven over dit onderwerp. Om zinnige voorspellingen te doen over de toekomst moet ook bekend worden hoeveel verkeer er nu in Utrecht is.

De SP heeft zich in het verleden ingezet om de luchtkwaliteit niet langer te berekenen, maar daadwerkelijk te meten. Om dit onderwerp op de kaart te zetten heeft de SP in 2009 zelf onderzoek gedaan.

SP-raadslid Eggermont: "Ons onderzoek heeft aangetoond dat rekenmodellen prachtig zijn, maar dat de gemeente met de door haar gehanteerde invoercijfers de werkelijkheid geweld aan deed. Door zelf aan de slag te gaan te hebben we raad en college kunnen overtuigen dat iedereen erbij gebaat is de échte cijfers te kennen."

Maar met het publiceren van de meetresultaten is het debat voor de SP nog niet voorbij. Om te voorspellen wat de luchtkwaliteit in de toekomst wordt, moet er wel degelijk gerekend worden. De gegevens die hier voor nodig zijn, worden echter niet openbaar gemaakt.

Eggermont: "Nog altijd worden er zeer discutabele cijfers gehanteerd als het gaat om de intensiteit van het verkeer. Ook hier geldt dat we moeten weten hoeveel en wat voor verkeer er daadwerkelijk is, anders blijven de modellen sprookjes opleveren. Dit is de grote onbekende variabele in de formule die wij boven water proberen te krijgen."