Invoering eigen bijdrage zorg: actie SP gaat door!!

28 mei 2011

Invoering eigen bijdrage zorg: actie SP gaat door!!

De gemeenteraad van Utrecht is deze week akkoord gegaan met het invoeren van een eigen bijdrage op hulpmiddelen voor (chronisch) zieken en gehandicapten. Een voorstel van de SP om de eigen bijdrage kwijt te schelden als mensen daardoor onder de armoedegrens komen kreeg geen enkele steun.

SP gemeenteraadslid Van Gemert vindt het onbegrijpelijk: "Als je afhankelijk bent van zorg word je sowieso al geconfronteerd met hoge kosten zoals bijvoorbeeld het eigen risico. Volgens de wethouder en de rest van de raad komen mensen die door de nieuwe maatregelen in de problemen komen gewoon in aanmerking voor de bijzondere bijstand. Het zou toch veel makkelijker zijn als we ze niet eerst de armoede in zouden jagen?"

De eigen bijdrage is niet het enige probleem dat de SP heeft met het nieuwe beleid. Ook de plannen om het regiovervoer voor gehandicapten duurder te maken en de indicaties voor de thuiszorg aan te scherpen werden door alle partijen gesteund. De SP wees de wethouder op de actie Red de Zorg Utrecht, waar momenteel volop handtekeningen worden opgehaald.

Wat van Gemert betreft is het laatste woord namelijk nog niet gesproken over de nieuwe regels en maatregelen. Volgend jaar verwacht Utrecht winst te maken op de WMO. De SP is echter bang dat deze winst zal ontstaan uit het feit dat de financiƫle drempel te hoog is geworden voor veel mensen om nog gebruik te kunnen maken van voorzieningen.