Dinsdag 14 juni: bijeenkomst over bezuinigingen in de huishoudelijke thuiszorg

10 juni 2011

Dinsdag 14 juni: bijeenkomst over bezuinigingen in de huishoudelijke thuiszorg

Over de bezuinigingen op de huishoudelijke zorg en de gevolgen voor de medewerkers organiseert de groep 'Wij zijn de thuiszorg! regio Utrecht' op dinsdag 14 juni een bijeenkomst. Alle huishoudelijk medewerkers van de thuiszorg worden dringend opgeroepen naar deze bijeenkomst te komen.

Veel thuiszorgorganisaties in het land zijn bezig met reorganiseren van de huishoudelijke zorg. Dit gebeurt over de hoofden van de direct betrokkenen, de huishoudelijk zorgmedewerkers en de cliënten, heen. Voor goede zorg heb je gekwalificeerde en ervaren medewerkers nodig, die recht hebben op een fatsoenlijk salaris.

Veel medewerkers worden nu voor een onmogelijke keuze gesteld: Blijven werken bij hun vaste cliënt, maar dan voor 25% minder loon, of deze keuze niet accepteren en dan kan het zelfs ontslag betekenen.

In Haarlem en IJmond is voor 350 thuishulpen van Viva! Zorggroep onlangs ontslag aangevraagd bij het UWV. Deze thuishulpen weigeren akkoord te gaan met de loonsverlaging. Ze hebben zich georganiseerd in de actiegroepen 'Wij zijn de thuiszorg!'. In de afgelopen weken hebben ze al vier dagen gestaakt en ze gaan daarmee door met steun van de vakbonden. Enkele stakers uit Haarlem zullen tijdens de bijeenkomst op 14 juni over hun ervaringen vertellen.

• Datum:   14 juni 2011
  • Tijd:       19.00-21.30 uur