tegengas bij voorjaarsnota

30 juni 2011

tegengas bij voorjaarsnota

Bij de bespreking van de Voorjaarsnota heeft de SP haar alternatief belastingplan 'Tegengas' gepresenteerd. Met dit plan hoeft de gemeente de bezuinigingen op de WMO niet door te voeren en kan de stad zich voorbereiden op de bezuinigingen van het rechtse kabinet.

"Met dit voorstel kan Utrecht echt tegengas geven tegen de rechtse gehaktmolen van Rutte." Aldus SP-fractievoorzitter Tim Schipper. "Door een kleine bijdrage te vragen van de welgestelden in de stad, kunnen we in Utrecht de klappen uit den Haag opvangen."

Het kabinet van Rutte, Verhagen en Wilders heeft wilde plannen. Drastische bezuinigingen op de WSW, de gehandicaptenzorg, de Wajong en de Jeugdzorg staan voor de deur. Allemaal ingrepen die het hardst aankomen bij de mensen die dat niet kunnen hebben. Het Utrechtse college van B&W steekt de kop in het zand en weigert zich voor te bereiden op deze kaalslag.

Ze doet er zelfs nog een schepje bovenop. Het college gaat bijvoorbeeld door met het afromen van de WMO en men boekt zelfs al een bezuiniging in op het leerlingenvervoer, nog voordat het kabinet zijn plannen voor het passend onderwijs door het parlement heeft gekregen. Het college speelt de rol van burgemeester in oorlogstijd.

Tijdens de campagne 'Red de Zorg' die de SP in mei en juni heeft gevoerd, werd duidelijk dat het langzamerhand doordringt wat er allemaal aan zit te komen. Duizenden mensen tekenden de petitie waarin de SP het stadsbestuur oproept nu eens echt voor dat tegengas te gaan. En dat kan. Door een heel klein stukje van de pijn daar te leggen waar die wél verdragen kan worden.

En dat is mogelijk. De SP-fractie heeft tijdens de bespreking van de Voorjaarsnota een alternatief belastingplan 'Tegengas' gepresenteerd. In dit plan wordt van de meest draagkrachtigen in de stad, om in de termen van de WMO te blijven, een eigen bijdrage gevraagd, waarmee de zakkenrollerij van het kabinet opgevangen kan worden met een solidariteitsfonds. In 'Tegengas' stelt de SP een zeer sterke vereenvoudiging van de lokale belastingen voor, waarbij alle huurders en alle eigenaren van woningen onder de  350.000 erop vooruitgaan. Iedereen die daarboven zit, gaat via de Onroerende Zaakbelasting naar draagkracht iets meer betalen. Ook grote bedrijven gaan een stukje meebetalen.

Dit voorstel van de SP levert per jaar  9 miljoen extra op. Samen met de besparing die op de bureaucratie, is het goed voor zo'n  10 miljoen extra inkomsten per jaar. Hiermee wordt niet alleen het knijpen op de WMO en het leerlingenvervoer onnodig, maar heb is er ook daadwerkelijk een buffer paraat voor als mensen echt in de knel komen door de plannen van Rutte. Zo kan Utrecht echt socialer worden.

Bekijk hier het alternatieve belastingplan 'Tegengas'.