16 augustus: bijeenkomst 'Wij Zijn De Thuiszorg'

10 augustus 2011

16 augustus: bijeenkomst 'Wij Zijn De Thuiszorg'

Op dinsdagavond 16 augustus komt het actiecomité 'Wij Zijn De Thuiszorg! Utrecht' weer bij elkaar. Op deze bijeenkomst spreken we over de huidige situatie en de toekomst in de thuiszorg. Want die ziet er niet goed uit!

• Tijd: 19.00 - 21.00 uur
  • Plaats: gebouw ABVAKABO FNV
    Oudenoord 170
    Utrecht

In het afgelopen halfjaar hebben thuishulpen uit Haarlem en Utrecht, verenigd in 'Wij Zijn De Thuiszorg!', zich met steun van ABVAKABO FNV en de SP sterk gemaakt voor behoud van werk en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. De gemeentelijke aanbestedingen blijken voor zowel medewerkers als cliënten desastreuze gevolgen te hebben.

Dat actievoeren en staken wel degelijk loont blijkt uit het feit dat ViVa! Zorggroep en ABVAKABO gisteren een convenant hebben getekend. Daarmee is in elk geval het ontslag voor 294 medewerkers afgewend. Daarmee is de loonsverlaging en uitkleding van de functie overigens nog niet van de baan. Op maandag 27 juni werd in de Haarlemse gemeenteraad een SP-motie aangenomen ter ondersteuning van de protesterende thuiszorgmedewerkers.

Ook in Utrecht zijn de medewerkers nog volop voor hun rechten aan het knokken. De campagne 'RED DE ZORG' die de SP samen met een groep thuiszorgwerkers in het voorjaar voerde ligt nog vers in het geheugen.

Inmiddels is duidelijk dat het in Breda met de thuiszorg eveneens de verkeerde kant op dreigt te gaan. 90 % van de werknemers en cliënten moet daar straks op zoek naar een andere zorgaanbieder. Het aantal aanbieders gaat in één klap terug van 17 naar 5, waarvan er 4 geen enkele binding met de regio hebben.

Dit mag niet gebeuren: daarom is nu 'Wij Zijn De Thuiszorg! Breda' opgericht en actief geworden. Uiteraard ook daar volop gesteund door de lokale SP en ABVAKABO.

Samen strijden voor goede kwaliteit en tegen uitkleding van de thuiszorg: daar doen we het voor!

Kom daarom allemaal naar de bijeenkomst op 16 augustus in het ABVAKABO-gebouw!

Voor meer informatie: Gonnie Oosterbaan
030-2517 631 of gonnie.oosterbaan@wxs.nl