SP Utrecht presenteert 'Het sociale alternatief, een kwestie van kiezen'

2 november 2011

SP Utrecht presenteert 'Het sociale alternatief, een kwestie van kiezen'

Op de dag dat de begroting voor 2012 in de gemeenteraad wordt vastgesteld, presenteert SP Utrecht 'Het sociale alternatief': een 10-puntenplan en een tegenbegroting om te laten zien dat een sociale keuze mogelijk is. SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Politiek is altijd een kwestie van kiezen. Juist in deze financieel mindere tijden moet je als stad houvast bieden voor de mensen die het lastig hebben."

In het plan stelt de SP voor de lokale lasten eerlijker te verdelen. Daarnaast wil de lokale fractie de sociale werkplaatsen behouden, de bezuinigingen op de zorg terug draaien en weigert ze te korten op brandweer en bibliotheken. Door o.a. af te zien van prestigeprojecten ontstaat er financiële ruimte om de klappen op te vangen van het kabinet die juist de kwetsbare groepen het hardst gaan treffen.

"Deze plannen zijn geen linkse fantasieën. Alles wat wij doen past binnen een sluitende begroting en levert bovendien een solide weerstandsvermogen op", aldus Tim Schipper "Waar een wil is, is een weg. Als de PvdA en GroenLinks hun hart op de juiste plek hebben en écht willen, dan ligt een sociale oplossing binnen handbereik. Onze deur staat in elk geval altijd open."

De complete tegenbegroting kunt u hier vinden.