Draag de thuiszorg een warm hart toe: teken de petitie

6 februari 2012

Draag de thuiszorg een warm hart toe: teken de petitie

Op dinsdag 6 maart zal de Eerste Kamer de SP-initiatiefwetten van Renske Leijten behandelen. Met deze wetten moet een einde komen aan de marktwerking in de thuiszorg. Agnes Kant wist met dezelfde voorstellen in mei 2010 al een Tweede-Kamermeerderheid achter zich te krijgen.

Door de marktwerking is de huishoudelijke zorg steeds meer onder druk komen te staan. Goedkope aanbestedingen leiden tot tarieven ver onder de kostprijs. Er wordt bezuinigd op personeel, banen staan op de tocht en schalen worden verlaagd. Cliënten krijgen te maken met steeds wisselende hulpen. De signalerende functie verdwijnt, de kwaliteit holt achteruit.

De wetten-Leijten beogen dit terug te draaien en regelen de volgende zaken:

• Gemeenten hoeven de thuiszorg niet langer aan te besteden.
  • Het budget voor de thuiszorg mag alleen uitgegeven worden aan thuiszorg en niet aan andere zaken; het zogenaamde 'oormerken'.
  • Er komen vaste basistarieven voor de thuiszorg.

'Wij Zijn de Thuiszorg!' en ABVAKABO FNV zijn een landelijke petitie gestart om de Eerste Kamerleden te bewegen voor de wetten van Leijten te stemmen. Dat gebeurt zowel digitaal als via lijsten op papier die mensen kunnen invullen. De SP ondersteunt deze petitie van harte en roept iedereen die de thuiszorg een warm hart toedraagt op om te tekenen. Vóór 6 maart zullen wij dan ook op allerlei plekken in de stad actie gaan voeren om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen. Je kunt ons de komende tijd bijvoorbeeld tegenkomen op diverse wijkmarkten en in de kraam op de Oudegracht. Houd hiervoor de website in de gaten!

Alle handtekeningen zullen tijdens een grote manifestatie in Den Haag worden aangeboden aan de Eerste Kamerleden. Daar zullen wij als SP ook bij zijn.

Deze manifestatie vindt plaats van 11.00-13.00 uur op het Plein.

Wil je ons graag helpen bij onze acties? Of wil je op 6 maart mee naar de manifestatie in Den Haag? Mail dan naar utrecht@sp.nl en wij nemen contact met je op.

Klik hier om de petitie te tekenen.