Artikel hotelkosten Nicolich bevestigt vermoeden SP over rol Wolfsen

15 mei 2012

Artikel hotelkosten Nicolich bevestigt vermoeden SP over rol Wolfsen

De zoveelste commotie over de verblijfskosten van de Roma-familie Nicolich vandaag bevestigt eens te meer wat de SP al in februari wist: burgemeester Aleid Wolfsen wist vanaf het allereerste begin van de hoed en de rand. Destijds is hij echter opzichtig uit de wind gehouden, door kersvers PvdA wethouder Isabella het woord te laten voeren.

Naar blijkt, heeft de gemeente Utrecht de hotelrekeningen, schoonmaakkosten, telefoonrekeningen en zelfs een huurfilm betaald. De hotelrekeningen op zich zijn geen nieuws. Die informatie stond al in de stukken die in de aanloop naar het debat openbaar zijn gemaakt. Daarmee werd slechts één van de vele onwaarheden die het college heeft verspreid, aan het licht gebracht. Nu is daar de rol bijgekomen die Wolfsen en zijn adviseur van der Valk in de kwestie hebben gespeeld.

pinokkio

SP-raadslid Michel Eggermont:"Het was niet voor niets dat wij onze pijlen in februari vooral richtten op Wolfsen en hem een motie van wantrouwen meegaven. Hij legde echter onterecht alle verantwoordelijkheid bij de net opgestapte wethouder, wat hem goed uitkwam. Die moet inderdaad een hele lange neus hebben gehad van alle hele en halve onwaarheden, maar nu is duidelijk dat Wolfsen niet alleen heeft geweten van, maar ook actief de hand heeft gehad in de hele voorgeschiedenis."

Wat de SP betreft ligt de bal nu bij de coalitiepartijen. Eggermont: "In februari vroegen we waar wat hen betreft de grens ligt. Wij waren er al lang klaar mee en een vierde rode kaart van ons helpt niet. De vraag is hoe lang GroenLinks, PvdA en D66 nog willen pappen en nathouden en deze burgemeester in het zadel houden?"

De SP, VVD en Leefbaar Utrecht hebben vandaag in de commissie Mens en Samenleving openbaarmaking van vandaag alle informatie gevraagd, waaruit de rol van de afzonderlijke collegeleden duidelijk wordt.