'Nieuw' asbest Kanaleneiland al twee maanden bekend

31 oktober 2012

'Nieuw' asbest Kanaleneiland al twee maanden bekend

De SP heeft wederom vragen gesteld aan het college van B&W over de gang van zaken rond de asbestproblematiek in Kanaleneiland. De raadsfractie eist opheldering over het feit dat een onderzoeksrapport over de vondst van nog meer asbest twee maanden op de plank is blijven liggen. De bewoners zijn daarover al die tijd onwetend gehouden en mogelijk blootgesteld aan asbest.

Eerder deze week verscheen het bericht in de media dat er opnieuw asbest is gevonden in de flats op de Stanleylaan en Marco Pololaan. Op de Marco Pololaan gaat dat om bruin asbest in de dakranden, die in open verbinding staan met de balkonkasten van de flats eronder.

Het onderzoeksrapport waaruit dat bleek, is echter al verschenen op 30 augustus. De aanbeveling daarin, om op korte termijn maatregelen te nemen, is niet opgevolgd. De bewoners wisten al die tijd van niets. Toen ze uiteindelijk wel werden ingelicht, heeft corporatie Mitros met geen woord gerept over deze toedracht.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Openheid van zaken, eerlijke en volledige informatie. De mensen konden erop rekenen. Loze beloftes dus. Ook in de brief die de bewoners van de Marco Pololaan nu hebben gekregen, staat ronduit dat ze geen enkel gevaar lopen, terwijl het onderzoeksbureau aandringt op spoedige actie, juist vanwege het verspreidingsgevaar. Wat dit voor het vertrouwen van de mensen doet laat zich raden."

In vier van de vijf flatblokken die bij de renovatie betrokken zijn, is daarnaast asbesthoudend materiaal tussen de plafonds aangetroffen. Voor het einde van het jaar moet duidelijk zijn wat hiermee gaat gebeuren.

De SP gaat er vooralsnog vanuit dat het college van B&W ook pas deze week op de hoogte is gesteld, gezien de datum van 30 oktober waarop het onderzoek op de gemeentelijke website is geplaatst.

Schipper:?We zijn heel benieuwd wat wethouder Isabella vindt van deze nieuwe bokkensprong van Mitros. Als hij er zelf ook eerder van wist, dan heeft hij een probleem.?

Lees hier de vragen van Tim Schipper

Lees hier de brieven die de bewoners hebben ontvangen (onder de kop update 31 oktober)