Bewoners complex Stanleylaan Utrechters van het Jaar

4 december 2012

Bewoners complex Stanleylaan Utrechters van het Jaar

In plaats van een min of meer bekende Utrechter, wil de SP-fractie de bewoners van de Stanleylaan en Marco Pololaan uitroepen tot Utrechters van het jaar. Zij verdienen die titel vanwege hun doorzettingsvermogen en strijdbaarheid, na bijna een half jaar onzekerheid en ongemak. En het einde is nog niet in zicht.

De SP doet de voordracht naar aanleiding van de oproep in het AD om kandidaten aan te dragen voor de titel 'Utrechter van het Jaar'.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Als iemand die titel verdient dan zijn het wel deze mensen. Allemaal. De wereld draait door en dan wordt het oud nieuws, maar een aantal bewoners mag nog altijd niet terug naar huis. Degenen die wel terug zijn, zitten er ook dagelijks middenin. De impact op hun leven is groot. Desondanks blijven ze knokken om hun recht te halen en de waarheid boven tafel te krijgen."

De nominatie komt tegelijk met het verschijnen van het rapport van de onafhankelijke onderzoekscommissie naar de oorzaken van het asbestdrama in Kanaleneiland. Het juiste moment, volgens de SP.

Schipper:"Als het rapport verschijnt, duikt iedereen er weer even bovenop. Als die drukte voorbij is, gaat het voor de bewoners echter gewoon door. Ze zijn spullen kwijt, ze maken zich zorgen over hun gezondheid, een deel krijgt alsnog te maken met de renovatie die mis ging in de Stanleylaan. Ga er maar aan staan. De titel komt ze wat ons betreft volledig toe."