Groeiend verzet tegen bezuiniging in de zorg

24 december 2012

Groeiend verzet tegen bezuiniging in de zorg

De Utrechtse afdeling van de SP organiseert samen met actiegroep 'Wij Zijn De Thuiszorg' op vrijdag 11 januari van 20.00 tot 22.00 uur een openbare avond over de zorg. Te gast zijn Renske Leijten, Tweede Kamerlid voor de SP plus de ABVAKABO FNV.

Op 27 november 2012 trapten zo?n 700 thuiszorg- medewerkers de landelijke campagne 'Strijd voor Thuiszorg' af. Vrijdag 11 januari 2013 willen de Utrechtse SP en actiegroep 'Wij Zijn De Thuiszorg' hier gevolg aan geven en samen met alle betrokkenen lokaal verzet organiseren.

Plaats en tijd:

• vrijdag 11 januari 2013
  • 20.00-22.00 uur (inloop vanaf 19.30)
  • Nicolaas-Monicakerk,
    Boerhaaveplein 199, Utrecht (Ondiep).

De toegang is gratis.

Komende jaren dreigt een kaalslag in de huishoudelijk verzorging en begeleiding van ouderen en mensen met een handicap. VVD en PvdA willen miljarden bezuinigen op zorg en begeleiding, waardoor veel mensen in 2015 geen huishoudelijke verzorging meer krijgen en de druk op familie en vrienden nog verder toeneemt.

In vele gemeenten komen organisaties en actiegroepen met de vakbond in verzet tegen de huidige loondump, ontslagen en verslechterende kwaliteit van de huishoudelijke zorg. Door de plannen van Rutte II raken straks 58.000 thuiszorgers en 40.000 alfahulpen hun baan kwijt, wat leidt tot verwaarlozing, vereenzaming en vervuiling van mensen.