1.600 medewerkers thuiszorg bij manifestatie in Nieuwegein

5 februari 2013

1.600 medewerkers thuiszorg bij manifestatie in Nieuwegein

Zie ook: beeldverslag YouTube

Ga niet akkoord met de megabezuiniging van het kabinet op de thuiszorgsector!

Sta niet toe dat 100.000 banen verdwijnen!
Laat ons en onze cliënten niet in de kou staan!
Strijd met ons mee voor behoud van goede thuiszorg!

bomvolle zaal_blokhoeve_20130204

1600 thuiszorgmedewerkers en sympathisanten uit het hele land -ook uit Utrecht- deden deze oproep gisteren tijdens het grote thuiszorgdebat in de Blokhoeve in Nieuwegein aan de daar aanwezige Tweede Kamerleden. Dat waren Otwin van Dijk (PvdA), Mona Keijzer (CDA), Linda Voortman (GroenLinks) en Carla Dik-Faber (Christen Unie). Namens de SP waren Renske Leijten en Emile Roemer naar Nieuwegein gekomen.

Emile Roemer en Renske Leijten_20130204

In het debat met de zaal onderschreef Leijten, al jaren pleitbezorgster voor goede en menswaardige huishoudelijke zorg, de noodkreten uit de zaal van harte: "Het afschaffen van de huishoudelijke verzorging zal leiden tot vereenzaming, verwaarlozing, vervuiling en verarming. Dit is niet alleen slecht voor mensen die hulp nodig hebben, maar ook desastreus voor de 100.000 mensen die werken in de thuiszorg. En vergeet ook de 2,5 miljoen mantelzorgers niet, ook zij krijgen de rekening." (SP.nl)

Kamerleden in debat met zaal_met Renske Leijten_20130204

Met name de PvdA kreeg van de bomvolle zaal en van Leijten de wind van voren. Die partij is, samen met de VVD, immers verantwoordelijk voor de voorgenomen korting van 1 miljard plus de rampzalige gevolgen en brak hiermee de verkiezingsbeloften van Diederik Samson vorig jaar.

De strijd gaat ondertussen volop door. De 39.637 handtekeningen die gisteren door de ABVAKABO overhandigd werden zijn slechts het begin. Het moeten er minstens 100.000 worden, liefst nog veel meer. Er komen overal in het land meer lokale acties.

En er komt een grote landelijke actiedag op zaterdag 6 april in Den Haag. Aan het eind van de middag riepen de vakbond, actiecomité 'Wij Zijn De Thuiszorg' en de SP iedereen op om daar vooral naar toe te gaan!

WZDT Utrecht en de SP steunt ons_20130402