Met rolstoel of kinderwagen lijn 14 en 15 in? Vergeet het maar!

5 april 2013

Met rolstoel of kinderwagen lijn 14 en 15 in? Vergeet het maar!

Op de website van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) staat sinds 22 maart het bericht dat alle busjes op de 'servicelijnen' 14 en 15 toegankelijk zijn voor alle OV-gebruikers. Inmiddels ontspint zich daarover een uitgebreide discussie op de Hoogravense website Aanzet.

Vergeet die toegankelijkheid maar. SP-fractievoorzitter Tim Schipper reed zelf dik twee jaar als chauffeur op dit type busjes. Zijn commentaar: "Dat waren dan ritten waarbij je één, hooguit twee rolstoelen aan boord had én je kon je bus er op voorbereiden, door alvast stoelen in te klappen. Je wist van te voren wat je aan boord kreeg. De benodigde gordels en andere spullen lagen ook al klaar in de bus.

Ook dan was ik minimaal drie minuten kwijt om iemand met een rolstoel of scootmobiel in de bus te installeren. Achterdeuren openmaken, lift naar beneden, rolstoel erop, lift naar boven, rolstoel vastzetten, veiligheidsgordels omdoen, lift inklappen, achterdeuren sluiten.

Als je, zoals in het geval van lijn 14 en 15, ook nog eerst je bus moet aanpassen door stoelen in te klappen en bevestigingsmateriaal te voorschijn moet halen, dan kost dat nog meer tijd. No way dat je dan nog volgens dienstregeling kan rijden. De chauffeur zal bovendien zijn geld en andere spullen van waarde niet graag onbeheerd achterlaten. Komt bij dat je met een rolstoel aan boord de helft van de overige zitplaatsen kwijt bent. Denk niet dat je dikke maatjes wordt met de chauffeur als je met een rolstoel deze ?servicebusjes? in wil. En ook niet met de andere passagiers, die graag hun aansluitende lijndienst willen halen."

Ook kinderwagens en rollators zullen met de lift naar binnen moeten. Schipper: "Vergeet die papieren werkelijkheid van de toegankelijkheid maar. In de praktijk zijn deze servicelijnen niet berekend op minder valide passagiers en verse ouders."

Op dinsdag 9 april is er een raadsinformatieavond over het busvervoer in de stad. Iedereen is welkom!