Handen Thuis Rutte: Zorgdemonstratie Amsterdam

9 juni 2013

Handen Thuis Rutte: Zorgdemonstratie Amsterdam

Handen thuis Rutte! Die kreet klonk gisteren veelvuldig uit de monden van duizenden thuiszorgmedewerkers en sympathisanten die zich gisteren in een lange en kleurrijke optocht door Amsterdam begaven naar het Oosterpark.

20130608_een vol Oosterpark

Een vol Oosterpark

Daar werd een grote, door de ABVAKABO georganiseerde manifestatie gehouden. In het Oosterpark gingen demonstranten in gesprek met Tweede Kamerleden van bijna alle politieke partijen om hen te overtuigen van het belang van goede thuiszorg. Namens de SP hielden Renske Leijten en Emile Roemer opnieuw een warm pleidooi voor behoud van de zorg.

De voorgenomen bezuinigingen, waardoor 170.000 mensen hun zorg kwijtraken en 50.000 medewerkers hun baan verliezen, zullen juist het tegenovergestelde effect bereiken van wat het kabinet wil, aldus Leijten. "Met minder thuiszorg zullen mensen eerder naar een verpleeghuis gaan. Dat is duurder en minder prettig voor mensen die graag thuis willen blijven wonen" (zie ook SP.nl)

Morgen debatteert de Tweede Kamer over het Zorgakkoord, waarin deze bezuinigingen zijn opgenomen. De SP is, samen met GroenLinks, CDA, Pvv en 50+, van plan een motie in te dienen vóór goede zorg.

20130608_Anne-Marieke met spandoek_Handen af_Van Utrecht

Anne-Marieke Koot toont een prachtig spandoek dat de Utrechtse delegatie van Wij Zijn De Thuiszorg heeft gemaakt

Hier vind je nog meer foto's van 8 juni in Amsterdam.