SP omarmt plan Stelling Artplex in City-bioscoop

13 december 2013

SP omarmt plan Stelling Artplex in City-bioscoop

Als er toch gesleuteld wordt aan de plannen voor het Smakkelaarsveld, geef dan het idee van Jos Stelling (Louis Hartlooper) en Philipp Wolff (Wolff Bioscopen) om een Artplex te starten in de leegkomende City-bioscoop ook een serieuze kans. Dat is de stellingname van de Utrechtse SP in de ontstane discussie over de Bieb++.

In aanloop naar het definitieve besluit over de Bieb++ aan het Smakkelaarsveld, op 19 december, zou er een compromis zijn gesloten tussen een gelegenheidscoalitie van PvdA-D66-CDA en ChristenUnie, over een kleinere bieb en Artplex-bioscoop. Voor het daarmee leegkomende deel van het kolossale gebouw hebben de partijen nog geen invulling.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “Paniekvoetbal van D66 om de eigen wethouders niet af te hoeven vallen. Allemaal juichende berichten, maar een concreet plan met financiële onderbouwing heb ik nog niet gezien. Ik dacht niet dat we dit achterkamertjesakkoord van de kleinst mogelijke meerderheid in de raad volgende week zomaar even aftikken. Dan moeten andere alternatieven ook een kans krijgen.”

Bieb++ Smakkelaarsveld

Jos Stelling stuurde op 12 december een brief aan de gemeenteraad waarin hij zijn - overigens al oudere idee - nieuw leven inblaast. In het complex aan de Voorstraat zouden vier filmzalen, horeca en een terras kunnen komen. City komt leeg als er bij de Jaarbeurs een nieuw bioscopencomplex start.

Schipper: “Het is een heel aantrekkelijk maar ook logisch idee om het monumentale pand van de City-bioscoop dit tweede leven te geven en zo te behoeden voor leegstand. Scheelt waarschijnlijk een hele zak geld in vergelijking met die roze droom op het Smakkelaarsveld. Maak er dan maar een strijdpunt van bij de verkiezingen van maart. Kunnen we meteen horen wat de Utrechters ervan vinden.