Raad schiet Bieb++ af

14 januari 2014

Raad schiet Bieb++ af

Het besluit over de megabieb voorleggen aan de kiezer en een serieuze kans voor alternatieve oplossingen. Dat was het voorstel  van de SP aan het begin van het raadsdebat op 13 januari. Het kreeg geen enkele steun, maar aan het eind van de avond was het wel de uitkomst. En meer, want het hele plan voor een megabieb op het Smakkelaarsveld sneuvelde, door een scheuring in de CDA-fractie.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper reageert verheugd: “Een volkomen onverwachte wending, maar zeer welkom. De stad zit helemaal niet te wachten op weer een peperduur prestigeproject, waar de gemeente 40 jaar lang een paar miljoen extra subsidie bij moet leggen. We hebben wel andere prioriteiten.”

De druiven zijn zuur. ©Foto: Mike Muller

Schipper doelt daarmee op de jeugdzorg en andere grote dossiers die het kabinet op het bordje van de gemeente gaat leggen, maar ook op de nog onduidelijke financiële gevolgen van het nieuwe Provinciale beleid om de kantorenleegstand aan te pakken.

“Het is goed dat de raad nu een keer op de rem heeft getrapt. Laten we de gelegenheid aangrijpen om betaalbare en bescheidener alternatieven uit te werken. Ik ben er van overtuigd dat die er zijn. We hebben het wel gehad met brandende ambities en het per se willen concurreren met Amsterdam. We zullen de centen nog heel hard nodig hebben.”