SP: Gemeentelijke regie bij bestrijding rattenplaag Pijlsweerd

16 februari 2014

SP: Gemeentelijke regie bij bestrijding rattenplaag Pijlsweerd

De gemeente moet de regie pakken bij het bestrijden van de rattenplaag in de Noordseparkbuurt (Pijlsweerd). De bewoners mogen niet de dupe zijn van gesteggel met Mitros over oorzaken en verantwoordelijkheden. Dat is de reactie van de SP op het artikel over de rattenoverlast, in het AD van zaterdag 15 februari. SP-fractievoorzitter Tim Schipper heeft vragen gesteld aan het college van B&W.

Schipper: “Ratten komen op voedselresten af en zoeken een beschutte plek voor hun nesten. Het voedsel vinden ze in het Noordsepark, de beschutting in en onder de huizen via de zwaar verouderde en defecte rioleringsbuizen. Dit verhelp je niet met eindeloos overleggen, maar met concrete maatregelen. Het probleem wordt tenslotte niet uit zichzelf minder. De bewoners zitten met de ellende.”

Noordseparkbuurt. Bron: Google Maps

De plaagdierenbestrijding is wegbezuinigd bij de gemeentelijke organisatievernieuwing in 2011. Dat lijkt zich hier te wreken, maar opnieuw blijkt ook het achterstallig onderhoud als gevolg van jarenlange discussies over sloop-nieuwbouw een rol te spelen.

Schipper daarover: “Ik zou niet weten hoe vaak ik nu al vragen heb moeten stellen over slecht onderhoud in de complexen die op de slooplijsten uit 2001 stonden. Ook hier is dat weer aan de orde. Dat achterstallig onderhoud is voor de corporatie, maar de gemeente blijft verantwoordelijk voor ongediertebestrijding in de openbare ruimte. Het college is dus aan zet.”

Reacties

Logisch dat het fout gaat met rattenbestrijding. PARTICULIEREN MOGEN GEEN BESTRIJDINGSMIDDELEN KOPEN. aLS JE rENTOKIL LAAT KOMEN BEN JE 800 EURO KWIJT,.