SP stort € 50.000 fractiegeld terug in de gemeentekas

7 maart 2014

SP stort € 50.000 fractiegeld terug in de gemeentekas

De Utrechtse SP-fractie heeft in de afgelopen raadsperiode opnieuw dik geld overgehouden van het fractiebudget en stort  € 50.000 terug in de gemeentekas. Daarmee houdt de partij haar traditie van zuinig omgaan met gemeenschapsgeld hoog.

SP-lijsttrekker Nicole van Gemert:  “De gemeente bezuinigt op van alles en nog wat. We vinden het niet meer dan logisch om dan zelf ook zeer bescheiden te zijn in onze uitgaven. De vergoedingen voor de fracties en de raadsleden zijn veel te hoog. We proberen al jaren die naar beneden te krijgen, maar vinden daarvoor geen enkele steun in de gemeenteraad. Dan doen we het in ieder geval zelf maar.”

De halve ton die nu teruggaat naar de gemeente is wat de SP overhield in de jaren 2010-2012. Over 2013 moet de verantwoording nog worden opgemaakt, maar duidelijk is al dat ook over dat jaar weer een teruggave zal plaatsvinden.

Reacties

Ik vind dat toch vreemd want gisteren klaagde mensen juist dat de vergoeding te laag was en dat ze voor het werk voor gemeente een dag minder gingen werken. Dat het zo veel tijd kostte dat het te weinig was. Kan het per gemeente verschillen hoeveel tijd iemand kwijt is aan deze zaken?

Dat wil rechts ons laten geloven, zodat we niet al te veel gaan eisen van de gemeenten. Het is natuurlijk de bedoeling dat er genoeg overblijft om in eigen zak te steken.

Beste Anouk, die klachten gaan niet over het fractiebudget, waaruit fracties hun werk (kosten fractiemedewerkers, onderzoek e.d.) betalen, maar over de vergoeding van raadsleden. Die worden direct door de gemeente betaald.

Het verhaal is verder hetzelfde overigens. Andere partijen klagen dat die vergoeding te laag is en dat 'goede' mensen geen politicus willen worden. Vergeten wordt dat een gemeenteraadslid geen werk, maar een nevenfunctie is, 1 dag per week (in Utrecht) en dus geen loon, maar een gepaste vergunning verdiend. Daarnaast heeft de SP geen moeite met het vinden van goede kandidaten, terwijl SP-raadsleden een aanzienlijk deel van de vergoeding afdragen.

Beetje hypocriet om dat tijdens verkiezingstijd te doen. Zieltjes winnen?

@ boomgaard dit is geen verkiezingspraat want als je het allemaal volgd, dan is de SP die dit altijd doen. en dit geld komt weer bij de gemeenschap terecht. even verdiepen en dan hoef je zo,n antwoord niet te plaatsen.

Ik vind het geld terugstorten in de gemeentekasdoor de SP bizar. Dat geld loopt nu het risico voor allerlei rechtse hobbies. Waarom schenkt de SP dit geld niet aan de gemeenschap die het hard nodig heeft. Sociale projecten! En als de SP zelf niet kan verzinnen welk project dat zou moeten zijn neem dan a.u.b. even kontakt met me op. mvg. Marcel

Beste Marcel,

Ik begrijp je sentiment, maar helaas is dit niet toegestaan. Uitgaven uit het fractiebudget zijn aan strenge regels gebonden; het budget mag alleen uitgegeven aan zaken die te maken hebben met het fractiewerk. De SP pleit al jaren voor lagere budgetten voor alle fracties - als er bezuinigd moet worden, laat de politiek dan ook maar in eigen vlees snijden-  maar hier is vooralsnog geen steun voor.

Het geld uitgeven aan een zelfgekozen goed doel is dus helaas niet mogelijk en het belastinggeld teruggeven aan de gemeente is dan het sociaalste wat je kan doen.

En daarnaast: de SP doet nog volop mee in de onderhandelingen, dus wellicht kunnen we meebeslissen waar het geld heengaat!