Raad van State zet streep door uitbreiding Bijenkorf

18 juni 2014

Raad van State zet streep door uitbreiding Bijenkorf

Op 18 juni 2014 vernietigde de Raad van State zowel het bestemmingsplan als de omgevingsvergunning voor de uitbreiding van de Bijenkorf aan de Lange Viestraat. Er is door de gemeente onvoldoende aangetoond dat er in de omgeving genoeg parkeerplaatsen zijn om het extra verkeer te verwerken. Door het vonnis is de bouw, waarmee al was begonnen, nu in feite illegaal. Hele zure druiven, waar de SP al voor waarschuwde in 2012.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “Al vanaf het prille begin in 2011 heeft met name het Wijk-C Comité gewezen op de mogelijke complicaties op het gebied van luchtkwaliteit en parkeren. Hun argumenten waren overtuigend. Reden waarom we als SP, samen met een aantal andere partijen, bij het bestemmingsplan vroegen om aanvullend onderzoek. Toen dat werd afgewezen stemden we tegen het plan. Nu gelijk krijgen stemt ons echter niet vrolijk, want er zijn een heleboel scherven te rapen.”

De grote vraag is ‘hoe nu verder?’ De bouwactiviteiten hoefden van de Raad van State in een eerder stadium niet te worden opgeschort, met als argument dat de verkeerseffecten zich pas zouden voordoen na de voltooiiing van de bouw.

Schipper: “Dat is iets waar ik me al vaker over heb verbaasd bij omstreden projecten. Het is niet duidelijk of het uiteindelijk mag, maar klus intussen gerust door. Ik heb nog niet vaak meegemaakt dat de einduitspraak vervolgens een streep zet door alles wat er in de tussentijd al is gedaan. Geen idee hoe het nu verder gaat. We zullen er de nodige vragen aan gaan wijden.”

Lezenswaard is ook het commentaar van oud-raadsnestor Oldenborg.