'(Z)onderdak in Utrecht' uitgereikt aan wethouder

19 september 2014

'(Z)onderdak in Utrecht' uitgereikt aan wethouder

De SP Utrecht heeft gisteren haar rapport ‘(Z)onderdak in Utrecht’ uitgereikt aan wethouder Jongerius. Met symbolische kartonnen dozen heeft de SP de wethouder gevraagd haar best te doen om de situatie voor daklozen in Utrecht te verbeteren. “Ik dacht dat wij het in Utrecht al heel goed deden, maar ik zal het lezen en bespreken in het college”, aldus Jongerius.

Het rapport stelt een aantal ontoelaatbare zaken aan de kaak met betrekking tot het toelatingsbeleid voor daklozen. Zo hanteert de gemeente Utrecht beleidsregels om regiobinding gestalte te geven waarbij niet de sociale binding als uitgangspunt wordt genomen, maar de inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie. Deze Utrechtse regels zijn daarmee een stuk strenger dan de handleiding van het VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) hierin voorschrijft. In plaats van een middel om de opvang landelijk beter toegankelijk te maken wordt regiobinding nu gebruikt om daklozen buiten de deur te houden.

Daarnaast is de handelswijze aan de loketten voor bijzondere doelgroepen niet altijd correct. Daklozen worden soms niet in staat gesteld om een aanvraag in te dienen voor een daklozenuitkering. Zo komt het bijvoorbeeld voor dat daklozen die niet uit de regio komen direct worden weggestuurd. SP-raadslid Hilde Koelmans: “In plaats van het instellen van een bindingscommissie om de regiobinding vast te kunnen stellen lijkt de gemeente Utrecht genoegen te nemen met slechts te vragen waar iemand vandaan komt. Daarbij wordt er geen officieel besluit genomen, waardoor bezwaar maken of in beroep gaan onmogelijk is. De Rechtbank heeft de gemeente Utrecht hier onlangs dan ook terecht voor op de vingers getikt.”