DOMunder voor meer mensen bereikbaar?

13 januari 2015

DOMunder voor meer mensen bereikbaar?

De gemeenteraadsleden van Utrecht waren vanmiddag uitgenodigd voor een speciale rondleiding bij DOMunder. Deze ondergrondse Utrechtse tentoonstelling trekt vele bezoekers, maar helaas kunnen niet alle Utrechters hier van genieten. DOMunder is namelijk niet toegankelijk voor mensen met een rolstoel of scootmobiel. De SP had daarom opgeroepen om in rolstoel of scootmobiel naar DOMunder te komen om aandacht te vragen voor een betere toegankelijkheid in heel Utrecht.

De afgelopen weken heeft de SP verschillende klachten gekregen over de toegankelijkheid van Utrechtse gebouwen. Onder andere over DOMunder en TivoliVredenburg. In het bouwbesluit zijn verschillende regels opgenomen die er voor moeten zorgen dat alle gebouwen toegankelijk moeten zijn voor mindervaliden. Het lijkt er op dat niet alle locaties zich aan dit besluit houden.

“Bij DOMunder worden heel veel architectonische technische hoogstandjes toegepast om de locatie voor een breed publiek toegankelijk te maken, maar een rolstoellift lijkt een brug te ver”, aldus SP-raadslid Hilde Koelmans.

De directie van DOMunder heeft aangeboden om samen te kijken of er nog mogelijkheden zijn om de toegankelijkheid te verhogen. De SP gaat hier graag op in om te kijken hoe we Utrecht nog meer een stad voor iedereen kunnen maken.