SP en VVD ontstemd over kosten nieuwjaarsreceptie Utrecht

6 januari 2015

SP en VVD ontstemd over kosten nieuwjaarsreceptie Utrecht

Van alle Nederlandse gemeentes heeft Utrecht het duurste nieuwjaarsfeestje gevierd dit jaar. Kosten € 80.000. Daarmee viel de receptie nog eens € 5.000 hoger uit dan vorig jaar, terwijl die nu in het eigen Stadskantoor werd gehouden, in plaats van de Stadsschouwburg. SP en VVD zijn zeer geschrokken van deze hoge uitgaven en hebben vragen gesteld aan het college van B&W.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “We hebben er geen enkel probleem mee dat je mensen die zich verdienstelijk hebben gemaakt even in het zonnetje zet. De receptie is zo’n moment, maar deze klapper is een heel fout signaal, in een tijd dat de gemeente te maken heeft met dikke bezuinigingen en die ook doorvertaalt naar de Utrechters. Het is niet de eerste keer dat we hier tegenaan lopen.”

Wat de SP en VVD betreft moet het in de toekomst echt flink goedkoper. Schipper: “Zijn we als stad niet te bescheiden, vroeg de burgemeester zich af. Nou, in ieder geval niet als het gaat om de kosten voor de nieuwjaarsreceptie. Op dit soort lijstjes wil je niet bovenaan staan. We willen er niet naartoe dat je de boel laat sponsoren, zoals in Amsterdam en Rotterdam gebeurt, maar matigheid moet uitgangspunt zijn en volgens ons kan je op die manier ook een prima feestje vieren. Je zou denken dat die boodschap een keer zou landen.”

Lees hier de vragen van SP en VVD.