De SP, de Fruitbuurt en de intimidatie

17 februari 2015

De SP, de Fruitbuurt en de intimidatie

Gisteren ontstond er wat commotie over de renovatieplannen in de Fruitbuurt.  De SP komt al langer over de vloer in deze buurt  om mensen te informeren over de renovatieplannen van woningcorporatie  Mitros, iets waar de woningcorporatie zelf in te kort schiet. De Utrechtse PvdA ‘neemt deze kwestie hoog op’ en heeft daarom direct schriftelijke vragen gesteld. “Wij vinden zorgvuldigheid, betrouwbaarheid en onpartijdigheid zeer belangrijk bij een draagvlakmeting”, aldus PvdA raadslid Bulent Isik in het AD gisteren.  Daarin is de SP het dan eens met de heer Isik, en dat is precies de reden waarom de SP de bewoners bijstaat in het informeren over hun rechten én keuzemogelijkheden. Zie hieronder de reactie van SP-fractievoorzitter Tim Schipper.

In de Bomenbuurt loopt een renovatie waarbij flink gesteggel is over de uitvoering ‘in bewoonde staat’, de overlast die de bewoners ondervinden en de lage onkostenvergoedingen die Mitros betaalt. Maar ook dat het werk op onderdelen anders wordt uitgevoerd dan is vastgelegd in het sociaal plan. Er loopt momenteel een rechtszaak, aangespannen door de bewoners. Uitspraak half maart.

In het complex Oudegeinlaan (Hoograven) is er geen startdocument overeengekomen met de bewonersvereniging, is er geen sociaal plan, maar toch is verhuurder Portaal een draagvlakmeting gaan houden in een deel van het complex en deelt inmiddels urgentieverklaringen uit. Er loopt een rechtszaak, aangespannen door de bewoners.

De overeenkomst is dat in beide gevallen de hand wordt gelicht met de prestatieafspraken tussen de gemeente en de corporaties. De bewoners en hun vertegenwoordiging worden aan de kant gezet en moeten maar zien dat ze achteraf nog iets van gelijk halen bij de rechter. Een ongelijke strijd.

Eind november werd de SP uitgenodigd door bewoners uit de Fruitbuurt Noord, waaronder mensen van de bewonerscommissie, vanwege gedoe over de aanstaande renovatie. Er was nog geen akkoord over het sociaal plan, er waren bijvoorbeeld geen afspraken over vergoeding van zelf aangebrachte voorzieningen en toch zou diezelfde week een draagvlakmeting worden gehouden.

Intussen liep verhuurder Mitros wel de deuren plat in de buurt om de mensen te bewegen toch vooral vóór te stemmen bij de draagvlakmeting. De enige manier om op de rem te trappen voor de bewoners was zelf de buurt in en hun buurtgenoten te overtuigen nu tegen het plan te stemmen, zodat er alsnog betere afspraken konden worden gemaakt. De afdelingsvoorzitter van de SP is meegegaan bij de deur-aan-deuractie van de bewoners. Diezelfde ochtend waren er genoeg nee-stemmers om Mitros te confronteren met onvoldoende draagvlak. Van intimidatie door ‘de SP’ is geen moment sprake geweest. De opgehaalde draagvlakformulieren zijn op verzoek van bureau Labyrinth aan hun overgedragen.

Mitros gaf inmiddels in de buurt te kennen dat het toch allemaal niets uitmaakte. Als er onvoldoende draagvlak was zou men alleen de woningen van de ja-stemmers onder handen nemen. Hoezo intimidatie?

Eén ding is duidelijk: de woningen in de Fruitbuurt Noord zijn keihard aan een opknapbeurt toe. Dat willen de bewoners ook, maar dan wel volgens de afspraken die daarover zijn vastgelegd met de gemeente. De SP heeft in november 2011 ingestemd met die afspraken en staat dus ook pal voor de naleving ervan door de corporaties. Soms gaat dat van ‘au’, maar dat moet dan maar. Om de huurders bij te staan in die ongelijke strijd gaan de koppen namelijk wel eens tegen elkaar.

Reacties

Mitros blinkt al tijden uit in intimidatie en nalatigheid tegen over zijn huurders en misschien moesten er maar eens andere stappen worden genomen om ze daarte laten gaan merken dat dit niet lang meer getolereerd gaat worden, ook al omdat ik bang ben dat hun werkwijze de SSH aan het besmetten is.