h

Tim Schipper over parkeergarage Jaarbeursplein

4 februari 2015

Tim Schipper over parkeergarage Jaarbeursplein

Foto: SP / www.duic.nl

Afgelopen donderdag heeft een meerderheid van de gemeenteraad, met o.a. de SP, ingestemd met de bouw van een nieuwe parkeergarage onder het Jaarbeursplein. Omdat we verschillende vragen kregen over deze garage hebben we gevraagd of SP-fractievoorzitter Tim Schipper hier een korte toelichting kan geven.

De SP die instemt met de bouw van een nieuwe grote parkeergarage, dat klinkt nogal tegenstrijdig?

De SP heeft tijdens de coalitieonderhandelingen benadrukt dat we met het toetreden tot de coalitie niet ineens anders gaan denken over de plannen voor het stationsgebied. Was niet ons feestje, wordt niet ons feestje. Zo hebben we bijvoorbeeld tegen de plannen voor de komst van de megabioscoop gestemd.

Tegelijkertijd heb je er wel mee te maken dat er een aantal ontwikkelingen gaande zijn, waar verplichtingen naar de betrokken partijen aan vast zitten. Eén daarvan is de bouw van een parkeergarage bij het Jaarbeursplein. En hoewel we de stad graag autoluw maken, moeten we ook erkennen dat we op deze plek wel parkeergelegenheid nodig hebben, bijvoorbeeld voor het nieuwe Stadskantoor en om tegemoet te komen aan de toegezegde parkeergelegenheid voor het NH-Hotel- en NS-personeel.

Maar waarom zo groot, kan het niet kleiner?

In 2003 werd de garage voor het eerst genoemd in het 'masterplan stationsgebied' en was het de bedoeling dat de garage plaats zou bieden aan 1700 auto's. In de loop van de jaren is dat aantal teruggebracht en staat de teller nu op 761 plekken. Uiteindelijk blijkt dat de vorm die de garage nu heeft – met 761 plaatsen- de beste optie is. Bij keuze voor een kleinere garage worden de kosten per parkeerplaats veel hoger, waardoor deze niet terug te verdienen zijn in de exploitatie. Ook zijn we bang dat een kleinere garage op den duur te weinig ruimte biedt en we willen voorkomen dat er alsnog extra garages bij moeten komen, met alle extra kosten en zoekverkeer van dien.

En hoe zit het met het budget?

De bouw van de garage gaat aardig wat kosten, zo'n 50 miljoen, maar met deze gekozen vorm is de exploitatie op orde en de risico’s liggen bij de bouwer, anders dan bijvoorbeeld bij het muziekpaleis. Als we hadden besloten de garage niet te bouwen had dat een extra tekort -ergens tussen de 30 en 80 miljoen- op de begroting van het stationsgebied opgeleverd. Een begroting die op dit moment al 45 miljoen in de min staat. Dat extra tekort hadden we dan ergens anders vandaan moeten halen, bijvoorbeeld uit het budget voor de zorg. En daar kunnen én willen we als SP helemaal niet mee instemmen.

Reacties

De SP gaat al net zo praten als het landelijke politieke. Heel jammer, ik mis de felheid van de oude SP

Ik vind het vreemd dat de landelijke normen voor parkeerplaatsen ook gelden voor een locatie pal naast het grootste station van Nederland. Als mensen gewoon met trein, bus of fiets komen, hebben ze toch geen autoparkeerplaats nodig? Dat afspraken met dat hotel moeten worden geëerbiedigd, snap ik wel, maar op de transportwijze van de werknemers in het stadskantoor heeft de gemeente natuurlijk zelf ook invloed.

Volgens de krant bleek uit het onderzoek waar de SP om had gevraagd dat 500 plaatsen genoeg zou zijn. Naar ik begreep, was er een voorstel om 500 plaatsen te realiseren met mogelijkheid tot uitbouw naar 760. Een goede architect kan wel een ontwerp maken dat al rekening houdt met zo'n uitbreiding, waardoor de evt. meerkosten daarvan niet al te hoog zouden zijn.

Als het contractueel al was vastgelegd dat er een parkeergarage kwam, waarom moest de gemeenteraad zich er uberhaupt nog over uitspreken? Het doet me denken aan de gang van zaken bij de (later alsnog afgelaste) garage onder het Lucasbolwerk, waarbij eerst een besluit om al geld te reserveren werd goedgepraat met 'dit is nog geen definitief besluit', terwijl later een referendum werd afgewezen omdat het definitieve besluit toch al genomen bleek te zijn.

Reactie toevoegen

U bent hier