h

Na veel problemen nu goede hoop voor hulpmiddelen gebruikers

19 maart 2015

Na veel problemen nu goede hoop voor hulpmiddelen gebruikers

Foto: SP

In juli 2014 klopte Remco bij de SP aan met een hulpvraag. Remco is een levenslustige man, maar afhankelijk van een rolstoel. Juist deze afhankelijkheid maakt hem kwetsbaar. Zijn stoel, die voor hem gelijk staat aan benen, begon het beetje bij beetje te begeven. In plaats van dat daar een blijvende oplossing voor gevonden kon worden, werd er door leverancier Welzorg steeds gezocht naar een tijdelijke houtje touwtje oplossing. Remco probeerde in aanmerking te komen voor een vervangende rolstoel, maar kreeg steeds te horen dat zijn stoel hiervoor nog niet oud genoeg was.

Nadat via de SP het balletje was gaan rollen bij de gemeente, is er alsnog een traject in gang gezet ter vervanging van Remco’s stoel. Toch deed hulpmiddelen leverancier Welzorg er vervolgens nog uitzonderlijk lang over om dit waar te maken. Uiteindelijk zou het nog tot november 2014 duren totdat vastgesteld werd dat Remco een nieuwe stoel zou krijgen. Vervolgens duurde het nog ruim een maand voordat deze nieuwe stoel daadwerkelijk geleverd werd. In de tussentijd begaf de oude stoel het ook nog eens volledig. Dit bevestigde des te meer dat een nieuwe stoel keihard nodig was.

Sinds begin 2015 heeft de gemeente zeer goed ingespeeld op de vragen en klachten van klanten. Iedereen die gebruik maakt van een hulpmiddel (zoals een rolstoel of scootmobiel) heeft nu de mogelijkheid gekregen om zelf te kiezen uit één van de vier beschikbare aanbieders. Daarnaast is de gemeente van plan een informatiesysteem te creëren waarin klanten kunnen terugvinden hoeveel mensen er overstappen, waarheen ze dit doen, en wat de ervaringen met bepaalde aanbieders zijn. Aan de hand van deze informatie kan men een goed overwogen beslissing maken voor een eventuele overstap. Hoewel het natuurlijk nog afwachten is hoe dit systeem in de praktijk uitpakt, ziet de SP-fractie de transparantie en de keuzevrijheid als zeer positieve ontwikkelingen. Met dit nieuwe systeem kan hopelijk voorkomen worden dat iemand als Remco maandenlang moet wachten op een nieuwe stoel of überhaupt niet door het systeem komt.

Via de website www.utrecht.nl/hulpmiddel kan je gemakkelijk overstappen naar een andere aanbieder. Dit kan wellicht een uitkomst bieden voor wanneer je zelf of een familielid niet tevreden is met de service van een huidige aanbieder.

Reactie toevoegen

U bent hier