Neem schulden serieus en voorkom escalaties

10 april 2015

Neem schulden serieus en voorkom escalaties

De man uit Overvecht die zijn woning dreigde op te blazen heeft voor veel opschudding gezorgd. Gisteravond besteedde NPO Radio 1 er aandacht aan in het programma 1 op straat. SP-raadslid Hilde Koelmans was te gast, evenals buurtbewoners van de man en een woordvoerder van woningbouwcorporatie Portaal.

De man had een huurachterstand van 6 maanden op een totale woonperiode van 7 maanden. Portaal is één keer aan de deur geweest en heeft verder geprobeerd contact te leggen middels brieven en telefoontjes; zonder succes. Hilde Koelmans: "In het vervolg moeten signalen als een huurachterstand eerder terecht komen bij het Buurtteam. Zij kunnen misschien wel contact leggen en bekijken wat de situatie van de persoon in kwestie is. Schulden zijn namelijk bijna altijd gerelateerd aan meer problemen dan alleen financiële problemen. Vroege signalering en nauwe samenwerking zijn essentieel en daar moeten alle partijen zich voor inzetten."
De SP hoort van de buurtteams dat het overgrote merendeel van hun cliënten te maken hebben met schulden en vraagt de wethouder om een plan van aanpak. Zie ook de schriftelijke vragen.