De SP en Winkelcentrum de Gaard

16 juni 2015

De SP en Winkelcentrum de Gaard

De komende weken beslist de gemeenteraad over het vernieuwen en uitbreiden van Winkelcentrum de Gaard.  Daar is in de wijk Noordoost nogal wat over te doen. Voor- en tegenstanders vliegen elkaar in de haren. De SP steunt de uitbreiding zoals het college die voorstelt, omdat je niet op het einde van het spel de regels kan veranderen. Dat kost bovendien bakken met geld, dat je veel beter kunt gebruiken voor de herinrichting van de openbare ruimte.

In 2004 startten de plannen rond de vernieuwing van winkelcentrum de Gaard. De uitkomst was een zogenaamde Startnotitie (2007), waarin gesproken werd over een uitbreiding van het winkelcentrum met “circa 2800 m2 tot een totaal van circa 5000m2”. Deze startnotitie is in 2008 door de hele gemeenteraad aangenomen. Het winkelcentrum is verouderd en er is ruimte voor die uitbreiding. De wijk is in de afgelopen jaren gegroeid en in Voordorp-de Veemarkt komt geen buurtwinkelcentrum meer, wat ooit wel in de plannen stond.

Na vele jaren van plannen maken, onder de PvdA-wethouders Bosch en Isabella, onstond het huidige Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPVE). Van de ruimte die eerder was vastgelegd voor uitbreiding  is slechts een deel ingevuld. Het plan blijft daarmee ruim binnen de eerder vastgelegde kaders.

Gedurende het proces is er een klankbordgroep aan het werk geweest. Dit om tot een plan te komen dat door zoveel mogelijk mensen en partijen gesteund zou worden. Hierin zaten onder meer vertegenwoordigers van de winkeliers, de bewoners en de wijkraad Noordoost. Deze klankbordgroep is in ruime meerderheid vóór de plannen. Evenals de wijk Noordoost, zo blijkt peilingen die in de wijk gehouden zijn.

Een flinke groep direct omwonenden maakt nu alsnog bezwaar, vooral tegen de grootte van de uitbreiding en de voorgenomen aanpassingen als het gaat om het verkeer.

De zorgen over het sluipverkeer en het betaald parkeren op de Lamerislaan deelt de SP ook. Het college heeft aangegeven hier maatregelen voor te treffen. Het effect van de maatregelen zullen wij als SP dan ook scherp in de gaten houden.

Daarnaast hebben we moeite met het betaald parkeren. Daar is kort geleden een draagvlakmeting over gehouden en die heeft het lang niet gehaald (slechts 37% was voor). Nu betaald parkeren doordrukken is rechtstreeks tegen het eigen – bij het coalitieakkoord afgesproken – beleid in. De SP vindt het acceptabel als de parkeerplaatsen die extra nodig zijn door betaald parkeren te schrappen, tijdelijk worden ingepast op de Lamerislaan. Hierdoor hoeft er, zolang er geen draagvlak is bij de bewoners, geen betaald parkeren te worden ingevoerd.

Het beperken van de grootte van de uitbreiding zien we niet zitten. Dat kost heel veel geld.  Dit geld kan vervolgens niet meer uitgegeven worden aan de herinrichting van de openbare ruimte of andere projecten in de stad. Hiervoor zou de gemeente opnieuw moeten gaan onderhandelen met verschillende partijen en loopt de stad het risico op vertraging (wat ook geld kost) en verdere schadeclaims. De keuzes daarin zijn duidelijk. De raad is aan zet.

Tim Schipper

Fractievoorzitter SP Utrecht

Geachte heer Schipper,

Niet aan het einde, maar achter de schermen zijn de regels veranderd. De visie Eykmanlaan van 2010 ging uit van max 3000m2 WVO, mits dit goed kon worden ingepast en de buurt groener zou worden. Nu moet er minimaal 2899m2 WVO komen en anders volgen er dus blijkbaar claims? Van de ontwikkelaar/eigenaar? Andere thema's/belanghebbenden zijn hieraan ondergeschikt? Waarom kan de SP (of gemeente Utrecht) hier nog steeds niet transparant in zijn? Lijkt mij essentieel voor het draagvlak in de buurt voor welk besluit dan ook.

De Utrechters die straks de meeste overlast zullen ervaren willen ook dat er uitgebreid en gemoderniseerd wordt, maar er moet wel sprake zijn van een goede afweging van de verschillende belangen. Bijzonder dat met de SP in het college en als verantwoordelijk wethouder die van de ontwikkelaar nu wel heel zwaar wegen. Het gemarchandeer met o.a. betaald parkeren moet toch een duidelijk signaal zijn dat hier iets scheef gaat?

Stellen dat een groep omwonenden "alsnog" bezwaar maakt tegen de grootte van de uitbreiding is een belediging van iedereen in de klankbordgroep die dit aan orde heeft gesteld of de openbare bijeenkomsten heeft bezocht. De grootte van de uitbreiding is altijd een belangrijk thema geweest. Sluipverkeer, parkeeroverlast etc. zijn hier vooral een afgeleide van.

Dat de verkeers- en parkeerproblematiek ook een zorg van de SP is maakt niet echt veel indruk als je tegelijk een uitbreiding als deze steunt. Zoals ook uit het tafelgesprek met de verkeerskundige van de gemeente in Jeruzalemkerk volgde valt er achteraf niet heel veel meer te doen. Wegen afsluiten doen ze toch niet. Kunnen alleen hopen dat die reductie van 75% van het sluipverkeer echt wordt gerealiseerd…

Ik hoor bijna uw wethouder praten als u schrijft dat de raad nu aan zet is. Jammer dat de SP een dialoog over de grootte van de uitbreiding niet steunt. We moeten gezamenlijk nog een heel traject door voordat er een schop in de grond gaat. Sterker nog het officiële inspraaktraject gaat nu pas van start. Dat gaat echt een stuk sneller als er meer draagvlak voor is. En dan doel ik niet op de enquêtes die door de ontwikkelaar zijn georganiseerd of peilingen met vragen als "wilt u meer winkels".

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
M. Molenaar

U heeft het wel over het sluipverkeer in de Lamerislaan, maar de straat die echt te lijden zal krijgen is de Winklerlaan, die nu al veel sluipverkeer heeft van Voordorp in richting Overvecht en A2 richting Amsterdam.. Als de Kapteijnlaan bij De Gaard wordt afgeknepen, zal dit hand over hand toenemen.