Gemeente Utrecht neemt klachten eindelijk serieus

8 juni 2015

Gemeente Utrecht neemt klachten eindelijk serieus

Een jaar geleden sprak SP-raadslid Vincent Wijlhuizen in zijn maidenspeech nog zijn verbazing uit over hoe gemakzuchtig de gemeenteraad omging met de resultaten van het onderzoeksrapport naar klachtenafhandeling binnen de gemeente, uitgevoerd door de Utrechtse Rekenkamer. Zijn pleidooi heeft de gemeenteraad en het college wakker geschud, want een jaar later zijn er een flink aantal zaken aangepakt.

De SP-fractie in de Utrechtse gemeenteraad is zeer tevreden over de verbeteringen die zijn ingezet op het gebied van de klachtenafhandeling in de stad sinds het uitkomen van het Rekenkamerrapport ‘Lessen van Ongenoegen’ in 2014. Uit de rapportage over 2014 blijkt dat er systematisch is gewerkt aan een transparante en eenduidige werkwijze bij de klachtenafhandeling. Precies waar de SP op aandrong in het debat over het rekenkamerrapport.

SP-gemeenteraadslid Vincent Wijlhuizen: “Ik vond het ronduit verbazend hoe gemakkelijk de raad omging met de vrijblijvende reactie van het college op de verbeterpunten die de Rekenkamer aandroeg. En niet alleen bij dit onderzoek. Als je als raad je rol serieus neemt, dan wil je dat waardevolle aanbevelingen concreet en controleerbaar terugkomen en daadwerkelijk tot een verbetering leiden.”

In het debat over het rekenkamerrapport, op 25 september 2014, was de SP de enige partij die in eerste instantie het woord wilde voeren. Ongelofelijk, vindt Wijlhuizen, zeker als het gaat om zoiets belangrijks als klachtenafhandeling: “De gemeente belijdt in woord een open en lerende organisatie te zijn. Juist van klachten kun je leren. Het zijn gratis adviezen voor verbetering van je organisatie. Er was wel een duwtje voor nodig, maar prima dat het college dit nu zo heeft opgepakt.”