Raad volgt SP: handen af van subsidies kleinere culturele instellingen

30 oktober 2015

Raad volgt SP: handen af van subsidies kleinere culturele instellingen

Een motie indienen om de uitvoering van een eerdere motie zeker te stellen. Dat is raar, maar als het om het muziekpaleis gaat is het niet gauw te dol. Bij het debat over de verdeling van de cultuurtaart voor 2017-2020 op 29 oktober bleek het inderdaad nodig. De SP kreeg steun van de hele raad. Dat dan weer wel.

Tussen 2017 en 2020 is er ieder jaar een taart van ruim 33 miljoen aan subsidies te verdelen voor cultuur. Daarvan worden vooraf al drie flinke punten afgesneden voor de grote spelers Centraal Museum, Schouwburg en TivoliVredenburg. Totaal zo’n 22 miljoen. De rest, ruim 11 miljoen, is beschikbaar voor de kleinere instellingen. Een club deskundigen gaat advies uitbrengen wie er een puntje mee mogen eten.

Helder verhaal zou je zeggen. Behalve als het om het muziekpaleis gaat. Daarover werd kort geleden duidelijk dat er ook na 2016 waarschijnlijk grote tekorten op de exploitatie zullen zijn. Een andere club deskundigen duikt daar nu in en komt in het voorjaar met een advies over hoe hoog de subsidie zou moeten zijn.

Tekorten bij het muziekpaleis mogen niet ten koste gaan van de kleinere spelers. Dat stond op 1 juni 2006 in de overgenomen motie ‘Klein is Fijn’ van de SP, toen het muziekpaleis nog moest worden gebouwd. Oftewel: handen af  van die 11 miljoen.

Wethouder Jongerius van Cultuur wilde daar, ook na een keer of vier vragen,  geen ja op zeggen en dus kwam er een nieuwe motie. De wethouder is daarmee aan zet om in haar andere spaarpotjes te kijken hoe ze het oplost. Taart neerzetten en het daarna weer afpakken doe je niet.

Wel duidelijkheid was de wethouder over het opvangen van het hogere tekort in 2016. Dat komt uit de reserve die de raad al eerder had ingesteld. Dat kon dus uit de motie worden geschrapt.

Lees hier meer over de SP en het muziekpaleis.