SP zeer tevreden over afspraken met corporaties

17 december 2015

SP zeer tevreden over afspraken met corporaties

De Utrechtse SP-fractie is zeer tevreden over de nieuwe prestatieafspraken tussen de gemeente en de corporaties. Voor het eerst in lange tijd neemt het aantal sociale huurwoningen in de stad weer toe, met bijna 1200 stuks. Verkoop van sociale huurwoningen mag alleen nog als er daarvoor per saldo meer terugkomen. De verduurzaming wordt versterkt opgepakt met het doel om in 2030 alle woningen nul-op-de-meter te hebben.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “Dit is echt een trendbreuk. Alleen al de afgelopen vier jaar nam het aantal sociale huurwoningen af met 6000. Met de toename die nu in de afspraken zit zijn we er nog lang niet, maar het is een flinke schuif de goede kant op en met zicht op meer, door bijvoorbeeld de transformatie van leegstaande kantoorgebouwen, die nu steeds beter op gang komt.”

Sloop van sociale huurwoningen komt vrijwel niet meer voor in de afspraken. Een resultaat waar de SP jarenlang voor heeft gestreden. Schipper daarover: “Het was natuurlijk een dwaasheid van de eerste orde om vele duizenden betaalbare huizen tegen de vlakte te gooien als er alleen maar meer behoefte aan komt. Toch is dat vanaf begin deze eeuw het beleid geweest. Renovatie en dan meteen het energieverbruik aanpakken schept bovendien werk, scheelt uitstoot en is goed voor de portemonnee van de huurder.”

Ondanks dit goede resultaat blijven er ook zorgen over de woningnood in de stad. “Laten we wel wezen: er is nog altijd een dik tekort aan sociale huur. Er moeten gewoon meer betaalbare woningen gebouwd worden. Dat kan alleen als er in Den Haag een andere wind gaat waaien, oftewel: de verhuurderheffing van tafel en dat geld inzetten voor  een investeringsprogramma van de corporaties”, aldus Schipper.