Winkelcentrum opgeknapt, bewoners blijven achter

14 januari 2016

Winkelcentrum opgeknapt, bewoners blijven achter

Foto: SP Utrecht

Hoewel  het winkelcentrum de afgelopen jaren flink opgeknapt is, blijft er voor de bewoners van het Mereveldplein nog wel wat te wensen over. Dat is de conclusie die de SP trekt na gisteren weer bij de bewoners op bezoek te zijn geweest. Vorig jaar september stelde de SP al schriftelijke vragen over de overlast die de bewoners ondervonden van de verbouwing van het winkelcentrum en over het wegwerken van het achterstallig onderhoud aan de woningen. Een aantal van deze zaken blijkt echter nog steeds niet aangepakt.

“Het is een mooi winkelcentrum geworden, maar een deel van de klachten die de bewoners toentertijd hadden is nog steeds niet opgelost.”, aldus SP-fractievoorzitter Tim Schipper.  Zo is er bijvoorbeeld een nieuwe noodtrap gekomen, die volgens de eigenaar van het winkelcentrum aan alle eisen voldoet en waarvoor de gemeente een vergunning zou hebben afgegeven. De trap is echter uitgevoerd zonder leuningen en gemaakt van materialen die bij regen, maar zeker bij winterse omstandigheden, spekglad wordt.

De kozijnen in de woningen zijn inmiddels volledig doorgerot. Schipper: "Je kunt zo een potlood door het hout steken. Het lijkt wel of er de laatste 40 jaar geen onderhoud is gepleegd." Niet alleen het onderhoud laat te wensen over, ook bij de verbouwing van het winkelcentrum hebben de bewoners veel overlast gehad. Zo werden er beloftes niet nagekomen, werd er asbest verwijderd zonder waarschuwing vooraf en hebben sommige bewoners nu een uitkijk op stinkende afvoerpijpen.

De SP hoort graag of het college op de hoogte is van deze klachten en of zij bereid is de eigenaar aan te spreken op zijn verantwoordelijkheden en heeft daarom schriftelijke vragen ingediend.