Salafisme, alleen maar religie?
Salafisme, alleen maar religie?
Afgelopen zaterdag publiceerde NRC een opinieartikel van SP-raadslid Michel Eggermont en CDA-raadslid Marloes Metaal, in reactie op een eerder artikel van Samira Dahri 'Salafisme is de oplossing tegen radicalisering'. Eggermont: "De redactie van Opinie slaat de plank volledig mis. Juist vanuit deze religieuze stroming, het salafisme, wordt hartstochtelijk getracht een extreem-rechtse politieke stroming, het islamisme op te bouwen."
Het ingestuurde artikel:
Zaterdag 23 januari plaatste NRC een opinieartikel van Samira Dahri onder de titel "Salafisme is de oplossing tegen radicalisering". Bij dit artikel heeft de redactie een kader geplaatst onder de titel "Wat is salafisme". In dit kader betoogt de redactie: "De meeste salafisten houden zich verre van politiek activisme en zijn wars van alles wat verdeeldheid kan zaaien onder moslims." Een heel merkwaardige bewering van de NRC-redactie. Alsof salafisme niets met politiek te maken heeft. Waarin het lijkt alsof het alleen gaat om een religieuze stroming.
Politiek is het opleggen van regels aan de samenleving of een deel van de samenleving. Een bijeenkomst van de Dawah-groep in Almere met gastsprekers Al Haddad en de vader van de imam Suhayb Salam van de Utrechtse Al Fitrah moskee is juíst omstreden door de politieke uitspraken van Al Haddad. Van Al Haddad is bekend dat hij consequent de doodstraf voor afvalligen bepleit. Dit lijkt ons het heel duidelijk niet over de een beleving van persoonlijke spiritualiteit, maar om de controle van anderen door middel van de dreiging van doodstraf. Overigens ook op kleinere schaal houdt het salafisme zijn volgers constant voor om anderen te beoordelen op goed-moslimschap, en zich zonodig van hen af te keren. Of dat nou je vrienden, ouders of leraren zijn. Noem het maar niet-politiek.
In haar rapport "The World's Muslims: Religion, Politics and Society" van het Pew Research Center uit 2013 blijkt dat "slechts" 9% van de moslims in het land met de grootste moslimbevolking, Indonesië, achter de genoemde doodstraf voor afvalligen staat. Het is dus een politieke keuze, ook onder moslims. Met hun politieke activiteiten zaaien deze sprekers juist verdeeldheid onder moslims en ex-moslims door ex-moslims te bedreigen met de doodstraf.
Dat het Openbaar Ministerie in 2012 de zaak tegen Al Haddad seponeerde omdat ze oordeelde dat er geen strafbare feiten werden gepleegd, wil niet zeggen dat zijn pleidooi voor de doodstraf voor afvalligen niet als bedreigend wordt ervaren door ex-moslims en dat dit ook exact het politieke doel is van deze uitspraken. In wijken en gemeenschappen creëren dit soort uitspraken een samenleving waarin mensen zich bedreigd voelen binnen hun gemeenschap, en zichzelf niet kunnen zijn.
De redactie van Opinie slaat de plank volledig mis. Juist vanuit deze religieuze stroming, het salafisme, wordt hartstochtelijk getracht een extreem-rechtse politieke stroming, het islamisme op te bouwen. Een stroming die het liefst regels wil opleggen aan de samenleving of een deel van de samenleving. Dat zal zéker verdeeldheid onder moslims en in de rest van de samenleving zaaien.
Michel Eggermont, raadslid SP Utrecht
Marloes Metaal, raadslid CDA Utrecht
Reacties
Bedankt voor de uitleg, het islamisme wordt steeds meer onaanvaardbaar in onze wereld.
Reactie toevoegen