Extra geld voor OV hard nodig

4 februari 2016

Extra geld voor OV hard nodig

Het openbaar vervoer in Utrecht groeit flink, harder dan we op dit moment aan kunnen. Om extra budget beschikbaar te stellen dient de SP vandaag een actuele motie in. SP-raadslid Michel Eggermont: ”Bij de bespreking van het vervoersplan 2016 kwam men er achter dat de vraag harder groeit dan het aanbod van middelen. Kortom, we zijn erg blij dat het gebruik van openbaar vervoer toeneemt, maar we kunnen het op dit moment simpelweg niet aan.”

De afgelopen jaren is er al flink bezuinigd op de rijksbijdrage voor het openbaar vervoer en ook de komende jaren zal er geen geld van het Rijk bij komen. “We kunnen heel lang blijven praten hoe het misschien een beetje anders kan, uiteindelijk blijft staan: Het budget is te klein.”, aldus Eggermont.

Bij de tegenbegroting van 2013 stelde de SP voor om 2 miljoen extra in OV te steken, dit voorstel haalde toen helaas geen meerderheid. Inmiddels is tot de overgrote meerderheid van de raad doorgedrongen dat de groei van het OV niet kan doorzetten zonder inzet van extra middelen.

Op dit moment is de provincie verantwoordelijk. Met alle partijen die de motie in de gemeenteraad steunen, wordt ook een meerderheid binnen de provincie gehaald. "We roepen de provincie dan ook op om haar verantwoordelijkheid te nemen en extra geld vrij te maken voor het openbaar vervoer."

De actuele motie wordt mede gesteund door D66, GroenLinks, PvdA, ChristenUnie en PvdD.