Pegida-oproep tot brandstichting moskeeën moet vervolgd worden

23 maart 2016

Pegida-oproep tot brandstichting moskeeën moet vervolgd worden

Afgelopen zaterdag, 19 maart, organiseerde Pegida haar derde demonstratie in Utrecht, ditmaal op Lucas Bolwerk. In de toespraak van de eerste Pegida-spreekster van de demonstratie, Nel Stins, riep zij met de woorden “De brand erin. Arresteer me maar!” op om moskeeën in de brand te steken. Deze openlijke oproep tot geweld is gevaarlijk en moet wat SP-raadslid Michel Eggermont betreft leiden tot een strafrechtelijk onderzoek.

Het is uit het oogpunt van openbare orde begrijpelijk dat de politie niet direct over ging tot arrestatie van mevrouw Stins, maar het oproepen tot geweld mag niet zonder gevolgen blijven. Als in 2010 David P. kon worden veroordeeld wegens het ophangen van een poster met de tekst “Burn the Church”, moet een oproep tot geweld op een openbare manifestatie zeker worden aangepakt.

Overigens is ook Edwin Wagensveld van Pegida niet vrij te pleiten. Tijdens de toespraak van de fascist Constant Kusters (NVU) verliet hij de demonstratie, dit gold niet voor de toespraak van Nel Stins waarbij tot geweld werd opgeroepen. De SP is een groot voorstander van vrijheid van meningsuiting, maar oproepen tot geweld valt hier beslist niet onder.

Helemaal mee eens.

Ik zie dit na zoveel maanden nog eens en wil even wat recht trekken: Nel Stins is GEEN Pegida activiste en de demo stond NIET op naam van Pegida. Pegida ondersteunde haar weliswaar, maar distantieerde zich op het moment, dat Constant Kusters werd aangekondigd. Informeer U a.u.b. behoorlijk!