SP wil debat over toekomst thuiszorg

3 maart 2016

SP wil debat over toekomst thuiszorg

Foto: Sander van Oorsponk

De Utrechtse SP wil een debat over de toekomst van de thuiszorg in Utrecht. De recente afwijzing van het aanbod van thuiszorgorganisatie Buurtzorg om de klanten van het failliete TSN over te nemen ziet SP-raadslid Nicole van Gemert als een gemiste kans voor een andere, kwalitatief hoogstaande manier van zorg verlenen die in Utrecht plaats zou moeten krijgen.

De SP pleit sinds jaren voor een (thuis)zorg dicht bij de mensen en geworteld in de wijk. Het feit dat de gemeente Utrecht de huishoudelijke zorg afdoet als ‘schoonmaakwerk’ dat in anderhalf uur per week gedaan wordt is haar een doorn in het oog. Van Gemert: “Thuiszorg is meer dan ramen lappen. Het is ook een luisterend oor bieden en signaleren of er meer aan de hand is bij een kwetsbare oudere. Door bezuinigingen en een onpersoonlijke benadering raakt dit ondergesneeuwd.”

De SP nodigt thuiszorgmedewerkers, cliënten en andere zorgverleners uit om met de gemeenteraad te komen praten over hoe het papieren beleid uitpakt in de praktijk. Ook geeft de SP Buurtzorg niet zomaar op: ze wil van de gemeente weten waarom deze organisatie zonder winstoogmerk geen eerlijke kans gekregen heeft in Utrecht.

Toen de Utrechtse SP toetrad tot het bestuur van Utrecht heeft ze gepleit voor een reservefonds voor de zorg. Vier jaar lang wordt geld opzij gezet voor knelpunten die optreden bij de zogenaamde decentralisaties: het overhevelen van zorgtaken van het Rijk naar gemeenten. Als naar aanleiding van de meepraatsessie (een zogenaamde raadsinformatieavond) en het debat in de Raad blijkt dat er meer geld nodig is voor een goede zorg, vind de SP dat het fonds daarvoor mag worden aangesproken. Immers, niet het budget mag leidend zijn wanneer het gaat om kwalitatief goede zorg voor alle Utrechters.

Meepraten met de SP? Stuur een mail naar nvgemert@sp.nl