FNV wijst bij boze brief bibliotheek naar de verkeerde

26 mei 2016

FNV wijst bij boze brief bibliotheek naar de verkeerde

Gisteren, woensdag 25 mei, ontving de gemeenteraad een boze brief van de FNV waarin zij de raad beschuldigt 'het mes te zetten in de beschaving'. Hoewel wij het eens zijn met de uitgangspunten die zij stelt voor een gezonde bibliotheek, laagdrempeligheid en behoud van werkgelegenheid met professioneel personeel, slaat zij de plank volledig mis bij het aanwijzen van de schuldige.

Haar grootste verwijt aan de raad is dat we bezuinigen op de bibliotheek en hen daarmee dwingen om een aanzienlijk deel van haar personeel, in totaal 15 FTE, op straat te zetten. De realiteit is echter dat de bibliotheek de laatste jaren alleen maar meer geld krijgt en de gemeente zelfs garant staat zodat zij naar de Neude kan verhuizen. Het is juist deze verhuizing van de bieb naar de Neude waardoor we ons zorgen zijn gaan maken of de uitgangspunten nageleefd kunnen worden. De bibliotheek is helaas een verzelfstandige stichting en maakt haar eigen keuzes. In de huidige plannen wordt bevestigd dat een reorganisatie noodzakelijk is, wat er op neer komt dat vaste medewerkers worden vervangen door vrijwilligers. Daarom zijn we ook heel blij dat er een kort geding hierover is aangespannen. Ondanks veel aandringen van o.a. de SP en de toezeggingen van de wethouder wil de bibliotheek nog steeds niet garanderen dat de wijkvestigingen open blijven. Want hoewel mevrouw Yagoubi dat geen prioriteit lijkt te vinden, vinden wij dat wel. Voor ons is dat een vereiste om de bibliotheek laagdrempelig te houden. Wij vragen ons af waar de prioriteiten van de bibliotheek liggen. Wat ons betreft liggen deze bij dienstverlening en bekwaam personeel, maar het lijkt momenteel vooral om een groot, nieuw gebouw te gaan. En dan hebben we het nog niet eens over de éénkoppige directie die recent salarisverhoging heeft gekregen.

Wij zijn dan ook erg benieuwd naar de uitkomst van het kort geding. Want ook de SP maakt zich zorgen om werkverdringing. Een positieve uitkomst kan dan niet meer door de bibliotheek genegeerd worden. Want daar moet de FNV zijn voor verandering, dan hebben zij in ieder geval ons al mee als bondgenoot.

Hilde Koelmans,

Raadslid SP

FNV,
Namens dit SP--lid uit Houten: stop eens met zeuren over dat prachtgebouw en houd de bib. overal waar ze voor bedoeld is: Voor de gebruikers!!!! Breek niet alles af zodat er geen werk en geen dienstverlening meer overblijft.
Zakken van veelverdieners en hotemetoten vullen is toch een het VVD-je voorbehouden??
Het Neudegebouw ken ik als geboren en getogen Utrechtse zeer goed, het is prachtig maar hoeft geen toeristische attractie te worden.
Alles wordt, ook hier in Houten gekort en met vrijwilligers bemenst die vaak van toeten nog blazen weten op bibliotheekgebied.
Stop en draai om naar de werkelijkheid, niet naar Yankee-dromenland!!!!!

Ch. Koren te Houten

FNV heeft zeer terecht een kort geding aangespannen tegen de Bieb, wegens verdringing van arbeid. Gewonnen natuurlijk. De directeur van de Utrechtse bieb schrijft aan de vrijwilligers in spe dat hij deze uitspraak niet had verwacht. Ongeloofwaardig. Administratief en logistiek werk hoort niet te worden uitbesteed aan vrijwilligers, en helemaal niet na het ontslaan van medewerkers, dat snapt een kind. Een lagere rechter kan niet anders dan het zekere voor het onzekere nemen.