SP eist einde aan afbraak thuiszorg

4 mei 2016

SP eist einde aan afbraak thuiszorg

De Utrechtse SP wil dat het aantal uren thuiszorg voor Utrechters wordt verhoogd. Momenteel krijgen alle Utrechters anderhalf uur schoonmaakwerk toegewezen, met soms een extra half uur. Door deze minimale indicatie is er voor thuiszorgmedewerkers geen mogelijkheid meer om te signaleren hoe het met iemand gaat of om gewoon maar even een praatje te maken met de meestal oudere cliënten. De SP vraagt de wethouder dan ook om thuiszorg als zorg te zien en niet als schoonmaakwerk. Dat betekent ook dat anderhalf uur per week niet genoeg kan zijn.

SP-raadslid Nicole van Gemert: “Aan de reeks juridische procedures tegen de indicaties, en het aantal bezwaren dat ook daadwerkelijk gegrond is verklaard, zien we dat het thuiszorgbeleid van het vorige college niet goed is. Nu zijn we twee jaar verder en waar we al voor hebben gewaarschuwd is gebeurd. Overwerkte thuiszorgmedewerkers, ontevreden cliënten en slechte zorg: Het is tijd om het beleid te herzien. Te beginnen met het afschaffen van de strikte anderhalf uur schoonmaakwerk: thuiszorg is zoveel meer dan dat!” Met het toewijzen van minimaal twee uur thuiszorg zou Utrecht tegemoet komen aan de cao van thuiszorgmedewerkers.

Een huis schoonmaken in anderhalf uur is niet alleen loodzwaar, het zorgt er ook voor dat thuiszorgmedewerkers soms wel vier huizen op een dag schoon moeten maken.

Van Gemert: “Natuurlijk is twee uur thuiszorg vaak ook te weinig. Het gaat mij erom dat er in ieder geval een half uur ingeruimd moet worden voor een persoonlijk gesprek of een boodschap. Tegelijkertijd kan de extra tijd gebruikt worden om te bekijken of iemand het goed redt of misschien meer uren hulp nodig heeft. Dát is het maatwerk dat Utrecht moet leveren en dát is waar de rechter ons steeds op moet wijzen."

Volgende week heeft de SP de toekomst van de thuiszorg in Utrecht geagendeerd voor een debat.

Hallo,

Prima zo! Ik ben bijna 56 jaar en heb al jaren woonondersteuning i.v.m. psychatrische zorg. Ik heb nu een hernieuwde indicatie en ook dat ene halfuur erbij.
Maar ik constateer al vrij lang dat alle van mijn verzorgenden, ook vaste begeleiders die niet in het huishouden werken zich de poten onder het lijf vandaan rennen. Dat is voor niemand goed!
We betalen tevens ook te veel voor ZORG en het kapitaal aan arbeiskrachten wordt gaandeweg vernietigd. Ook in Houten, wat een redelijk normale gemeente wordt geacht. Ik kan het niet vinden. En ik ben, ook hier, zeker niet de enige.
Daarom veel succes en strijdbaarheid. We zijn bijna 70 jaar bevrijd, keep that in mind!!!!
Ch. Koren