Utrecht heeft geen behoefte aan dure Blokhokken

29 september 2016

Utrecht heeft geen behoefte aan dure Blokhokken

Foto: SP

De PvdA en de VVD vinden het prima om de huren van woningen tot 40 m2 in Utrecht en Amsterdam scherp te verhogen. Meer dan € 710 voor een hok is het gevolg. Een oplossing voor een niet bestaand probleem, want ook zonder die verhoging staan de ontwikkelaars in de rij om die huizen te bouwen. Als Den Haag het verziekt, dan moeten we zelf maar proberen de ellende af te wenden. De SP sluit zich dan ook graag aan bij de raadsvragen die de ChristenUnie vandaag stelt.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “Opnieuw een staaltje spookrijden van de minister, dat een nieuwe aanslag betekent op de portemonnee van startende huurders. De wethouders van beide steden hebben aangegeven geen enkele behoefte te hebben aan deze maatregel. Dat VVD’er Blok het desondanks doorzet verbaast me niet, maar wél dat de PvdA ook hier weer door de pomp is gegaan. Zelfs hun eigen Utrechtse fractie snapt daar niets van.”

Corporatie SSH heeft inmiddels aangegeven geen gebruik te zullen maken van de mogelijkheid de huren te verhogen. Dat is mooi, want als er een schaap over de dam is volgen er hopelijk meer. Schipper: “We hopen dat de wethouder kans ziet ook de andere verhuurders ervan te overtuigen dat er een grens zit aan wat je mensen redelijkerwijs aan huur kan vragen. Deze maatregel terugdraaien staat in ieder geval hoog op mijn verlanglijstje als er een ander kabinet komt na maart 2017.”

Bekijk hier het filmpje dat de SP Amsterdam maakte.