SP steekt ambulancemedewerkers een hart onder de riem

19 mei 2017

SP steekt ambulancemedewerkers een hart onder de riem

Foto: Hans Verschoor

De SP heeft vandaag de ambulancemedewerkers in Utrecht een hart onder de riem gestoken, want de toekomst van de ambulancezorg staat op het spel. SP-Kamerlid Lilian Marijnissen: 'Minister Schippers wil de deur op een kier zetten om van de ambulancezorg een markt te maken. Hierdoor kunnen straks ook buitenlandse partijen in Nederland de ambulancezorg gaan uitvoeren en wordt de functie van ambulanceverpleegkundige uitgehold. Dit mag niet gebeuren!'

Marijnissen: 'Uit onderzoek dat wij hebben gedaan onder ambulancemedewerkers blijkt dat driekwart wil dat ambulancezorg een publieke overheidstaak is, net zoals politie en brandweer. Een aparte witte colonne in publieke handen. Maar de minister wil eerder de andere kant op: meer markt!'

Op dinsdag 23 mei wordt er in de Tweede Kamer gesproken over de toekomst van de ambulancezorg. Het gaat dan over de verlenging en wijziging van de Tijdelijke wet ambulancezorg. Hiermee wordt onder andere de functie ambulanceverpleegkundige veranderd naar ambulanceprofessional. Maar er staat veel meer op het spel: moet de ambulancezorg worden overgelaten aan de markt, of is het een taak van de overheid? Ambulanceverpleegkundige Kees kiest voor het laatste: 'Net als de brandweer moet de ambulancezorg gewoon een publieke dienst zijn. Op die manier kan je ook de invloed van de zorgverzekeraars tegengaan.'

Werk jij in de ambulancezorg? Kom dan dinsdag 23 mei naar Den Haag want dan gaat het debat plaatsvinden over de toekomst van de ambulancezorg. Het debat start om 15.30 uur. Geef je op door een mail te sturen aan spoedzorg@sp.nl