Voorjaarsnota: noodzakelijke keuzes, geen lijken in de kast

15 mei 2017

Voorjaarsnota: noodzakelijke keuzes, geen lijken in de kast

Stevige uitgaven voor het herstel van de wal- en kluismuren, het opvangen van de Rijksbezuinigingen op de Bijstands- en andere uitkeringen, het onderhoud van de Domtoren en het bestrijden van de Essentaksterfte halen de het overgrote deel van de lucht weg uit de Utrechtse begroting, zo blijkt uit de Voorjaarsnota 2017. Onvermijdelijke uitgaven, vindt de SP. “Nu de knelpunten oplossen, geen lijken in de kast achterlaten”, aldus SP-fractievoorzitter Tim Schipper.

Ondanks die tegenvallers legt het college al geld opzij voor zaken die veel later aan de orde komen, zoals de herinrichting van het Westplein en de ontwikkelingen als gevolg van de groei van de stad. Schipper: “Een goede zaak dat er geïnvesteerd blijft worden in maatschappelijke voorzieningen, betaalbare woningen, het openbaar vervoer en de openbare ruimte. Er is echter geen enkele reden voor verdere geldsmijterij.”

Schipper doelt daarbij vooral op de zogeheten ‘gebruikerswensen’ bij de verbouwing van het stadhuis en de tijdelijke huisvesting tijdens de verbouwing. “De raad heeft zichzelf eind 2016 flink gekieteld met een verhoging van de fractiebudgetten van ruim 21%. Laten we het  tijdens het hoognodige onderhoud voor die paar maanden maar even rustig aan doen”, roept Schipper de andere partijen op.

Bij deze grote onvermijdelijke uitgaven uit de algemene middelen is het volgens de SP noodzakelijk dat alle gemeentelijke belastingen gelijk behandeld worden, zodat alle huishoudens naar vermogen bijdragen aan deze uitgaven. Daarom wil de SP dat bij alle belastingen een zelfde inflatiepercentage wordt gehanteerd en zal daar voorstellen voor indienen bij de behandeling van de Voorjaarsnota.