SP wil rem op explosieve toename buitenlandse studenten

10 oktober 2017

SP wil rem op explosieve toename buitenlandse studenten

Foto: -

De SP wil dat het stadsbestuur ingrijpt om de explosieve groei van het aantal buitenlandse studenten op de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht te reguleren. SP-Fractievoorzitter Tim Schipper: ‘Universiteiten zijn financieel afhankelijk van het aantal studenten, daarom wordt er op grote schaal geworven in het buitenland. Er zit een keerzijde aan deze internationalisering. Nederlandse studenten komen niet meer aan een kamer, maar ook buitenlandse studenten zelf lopen het risico om dakloos te raken. Het beleid van de universiteiten werkt huisjesmelkers alleen maar in de hand.’

Het aantal buitenlandse studenten zal tot 2025 met 30% toenemen. ‘Er worden tot 2021 zo’n 4000 studentenwoningen bijgebouwd, een recordaantal. Maar tegen het wervingsbeleid van de Nederlandse universiteiten is niet op te bouwen. Het zijn hierdoor de huisjesmelkers en de vastgoedcowboys die hun zakken kunnen vullen, ten koste van de studenten.’ De SP wil dat het wervingsbeleid van de Universiteit in pas gaat lopen met de beschikbare studentenwoningen in de stad.